STUDIEVÄGLEDARBLOGGEN

Blandad information för studenter på Institutionen för arkeologi och antikens historia vid Lunds universitet

Visa rutor

När du vill doktorera – vad behöver du veta?

Det har blivit sommar 2022 och jag vet att jag under höstterminen kommer att få frågor om vad en ska tänka på om en vill bli doktorand eller senare forska i våra ämnen, och eftersom jag har tillgång till kompetenta personer i överflöd här vid institutionen för arkeologi och antikens historia i Lund har jag bett några av dem att ge mig sina tankar och tips kring ansökningsprocessen.

Vi får höra svar från nya doktorander, doktorander mitt i sin forskning, doktorander i slutet av forskningen och nyblivna doktorer. Den här omgången inlägg avrundas av två lärare och forskare här på institutionen som svarar på lite frågor från sin synvinkel. Somliga intervjuer hölls på svenska och där har jag publicerat både den svenska texten och en engelsk översättning, medan andra gjorts direkt på engelska och då finns bara den engelska texten. 

Texterna kommer att publiceras under kommande två veckor med både svensk och engelsk text (när båda finns) på samma dag. Vi hoppas alla att detta ska vara användbart! 

 

Först några ord om förutsättningarna:

Anledningen till att vi delar annonser om doktorandplatser på andra universitet här på bloggen är för att det är stor konkurrens om ett fåtal platser. Det i sig ska inte vara avskräckande om det här är drömmen, men det är bra att veta att det kan krävas en längre flytt för att hitta en plats inom eller utom Sverige. Fördelarna med att titta på ett bredare utbud är att det ämne en har valt kan passa ännu bättre för en annan institution, eller de förkunskaper en har fyller kraven på andra universitet. Det är också bra att söka flera gånger för att få feedback på sin ansökan och kunna spetsa till den inför nästa försök.

Vi, och då menar jag institutionen för arkeologi och antikens historia i Lund, brukar få möjlighet att utlysa två doktorandtjänster varje år och har fyra ämnen att fördela dem över så det innebär (ca) en tjänst per ämne och vartannat år .

Tjänsterna utlyses i januari och ansökningarna har deadline i februari för tillträde i augusti-september. Det är alldeles för kort tid mellan utlysning och deadline för att vänta med att skriva sin ansökan till dess. Att jobba på ansökan är en längre process och kräver mycket förarbete, utöver de grundkrav som varje institution sätter på sina tjänster.

Så det första grundkravet är att läsa annonsen noggrant så ansökan inte blir ratad bara av ett lätt åtgärdat misstag. Hos oss gäller till exempel att vara noga med att söka i det ämne du är behörig. En ansökan lämnas aldrig mellan de olika avdelningarna utan det gäller att skicka den till rätt referensnummer och rätt ämne. Eftersom vi utlyser två tjänster varje år kan det lätt bli fel, så var uppmärksam. Ett annat grundkrav är att uppfylla de förkunskapskrav som är listade i annonsen. En fullständig masterexamen är ett måste (eller magister om din utbildning är äldre), och de olika ämnena har sedan ett par specifika förkunskapskrav utöver det. För antikare kan det vara bra att veta att vi är den enda institutionen i landet som i dagsläget som har krav på antika språk. De ansökningar som inte möter kraven i annonsen kommer att bli bortsorterade utan att läsas till fullo, och då får inte heller projektplanen någon feedback, vilket är det samma som en bortkastad ansökan.

En annan förutsättning är den ekonomiska. Här är det viktigt att se vad det annonserande universitetet har för finansieringsmodell. I Sverige är det i allmänhet inte aktuellt att finansiera sin egen doktorandtid, utan tjänsterna som utlyses är anställningar med lön. Det är alltså en fyraårig anställning där tre år går till forskning och ett till studier. Det är inte ovanligt att det tar längre tid att göra klart sin avhandling än de fyra avlönade åren, som vi kommer att se i samtalen med våra egna doktorander och nyaste doktorer, och då blir också förlängningarna personliga lösningar. Oavsett specificerar alla annonser hur lönen eller platsen är finansierad och det är viktigt att ha det med i sin egen bedömning av var en vill doktorera någonstans.

Så om du går i ansökningstankar är det ett bra läge att börja fila på ansökan redan nu, och att läsa kommande veckors inlägg. 

1 augusti, 2022

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Antagningens första omgång och sen anmälan

Idag har antagningsbeskeden gått ut! Kanske är så att ångern slagit till eller inspirationen kom efter ansökningsdeadline var över? Det finns ännu tid att göra något åt saken: den 15/7 öppnar sen anmälan!

Det är inte alla kurser som har sen anmälan öppen, det hänger på hur många platser som finns att fylla och ifall det är troligt att det blir utrymme för fler studenter, men en anmälan som skickas in från fredag kommer att hamna i en turordningslista på reservplats och ifall studenter inte tar sina platser i anspråk vid terminsstart kommer vi att kontakta reserverna. Så vänta inte ifall du har nya planer – sök så fort det öppnar på fredag!

Lycka till. 

12 juli, 2022

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Arbetsannons: Arkea kulturmiljö

Säsongen har dragit igång för många, men om du fortfarande letar så kanske det här är något för dig? 

Vi söker arkeologer för inventeringsarbeten.
 
Om oss:
Arkea kulturmiljö AB är ett litet företag som oftast arbetar i tidiga skeden inför exploateringar av olika slag. Vår huvudsakliga verksamhet är arkeologiskt fältarbete med tyngdpunkt på utredningar samt rådgivning och analyser inför olika former av exploateringar, t.ex. inom ramen för MKB arbeten och kulturmiljöutredningar i stort.
 
Vi söker nu en eller två personer med erfarenhet av att inventera/utreda fornlämningsbild eller som inte har någon direkt erfarenhet men ett stort intresse och vill lära sig.
 
Arbetsbeskrivning:
Arbetsuppgifterna kommer till störst del bestå av fältinventering inför större linjeprojekt. Inventeringen innebär att du ser och upptäcker och bedömer såväl kända som hittills okända lämningar. Inledningsvis kommer du, om du saknar erfarenhet, att få arbeta mycket nära någon av oss, men med målsättning att du senare ska arbeta självständigt. Visst deltagande i andra arkeologiska uppdrag såsom förundersökningar eller utredning etapp 2 kan förekomma. Vårt arbetsområde är hela Sverige och det är mycket troligt att det kommer förekomma längre perioder av övernattningar. Majoriteten av arbetet sker utomhus oavsett väder och kan vara fysiskt ansträngande.
 
Kvalifikationer:
Akademisk examen inom arkeologi samt B-körkort är ett krav. Vi ser gärna att du är van vid att röra dig i skog och mark och har erfarenhet av kartläsning. Vi lägger stor vikt samarbetsförmåga men också att du har förmåga och vilja att arbeta självständigt.
 
Anställningsvillkor:
Visstidsanställning under hösten 2022. Lön efter överenskommelse. Vid resor täcks självklart alla omkostnader såsom boende, traktamenten, resor av oss som arbetsgivare. Restid täcks i de allra flesta fall men vissa undantag kan ske beroende av projekt.
 
Ansökan eller frågor:
Välkommen med din ansökan med CV och en text om dig själv. Frågor besvaras av Tove Stjärna, 070- 744 47 28, eller tove@arkeakulturmiljo.se. Ansök senast den 22 juli 2022.
5 juli, 2022

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

A PhD opening in Bergen on Iron Age Archaeology

There’s a call for applications from Bergen, a PhD position on  a project about the Iron Age usage of the environmet there. Check out the full text here! 

This is what the project is about: 

Content of the position

The Ph.D. project must study changes within the Early Iron Age society (500 BC-600 AD), based on possible changes in the use of the high mountain area in this period, as well as in which way this forms the foundation for the intensified use of the high mountains which takes place in the Late Iron Age and Medieval Period.

An important question in the project will be mapping in which way this exploitation of the high mountain resources is established and controlled. Did this intensified use of the high mountains lead to conflicts between different stakeholders as they wished to control these natural resources within a delimited area? In what way may possible east-west connections in the archaeological material be detected in this period? What social, political, and economic arrangements may have been established in this period? It will therefore be natural to analyse the use of resources in the high mountains and study possible connections with local settlements in the lowlands, and in this way put everything in a broader social, political, and economic context.

The prevailing climatic conditions in the high mountains have always been very important, both in terms of when and how these natural resources may have been utilized. Our knowledge about prehistoric climatic conditions, and the consequences they had for exploiting non-agrarian resources, is largely based on cooperation with natural sciences. Therefore, the project should have a clear interdisciplinary perspective.

The announced Ph.D. position shall result in a Ph.D. thesis about the theme, described above. In the project description, applicants may choose the methods and theoretical approaches that they will apply. It is expected that relevant material from the University Museum collection from the period is utilized into the project.

In the final assessment of the applications, both the scientific quality, as well as the basic qualifications, will be emphasised

4 juli, 2022

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Sommaren är kommen! // The summer is here!

Med sommaren kommer också ledighet och det gäller även institutionen! Här är några saker att ha i åtanke tills vi ses i augusti: 

Institutionen kommer att ha stängt mellan midsommar och mitten av augusti och ifall du har ärenden på institutionen behöver du boka tid med någon som släpper in dig. Även resten av LUX har sommartider så kolla vad som gäller innan du tar dig dit. Alla som jobbar på institutionen har olika semestertider men det generella är att lärare och handledare går på semester vid midsommar och är tillbaka i början-mitten av augusti. 

Vår studieadministratör Susanne Karlsson, susanne.karlsson@ark.lu.se, nås före 13 juli och efter 9 augusti. 

Studierektor Fredrik Ekengren, fredrik.ekengren@ark.lu.se, nås före 23 juni och efter 14 augusti. 

Studievägledare Agneta Ormes (dvs jag), agneta.ormes@ark.lu.se, nås före 8 juli och efter 21 augusti. 

För frågor som rör antagningsförfarandet är det antagning.se som kan svara (här finns länkar och telefonnummer) och ifall det är studievägledning som inte kan vänta tills jag är tillbaka så finns allmänna studievägledningen på plats från 2 augusti

Vi ses till hösten!

 //

Summer means free time, even for the department! Here are some things to keep in mind until we’re back in August.

The department is closed 24/6-10/8, and the rest of LUX have summer hours as well. Remember to check that you can get in if you have an appointment or need of anything during that time. All staff have different vacation dates but rule of thumb says that between Midsummer and early August is vacation time. So if you have any questions or paperwork you need to get done, do it now. 

Our study administrator Susanne Karlsson, susanne. karlsson@ark.lu.se, are away between 13 July and 9 August.

Our Director of Studies Fredrik Ekengren, fredrik.ekengren@ark.lu.se, are away between 23 June and 14 August.

The Academic Advicer, agneta.ormes@ark.lu.se, that is me, I’m away between 9 July and 21 August.

For questions about admissions turn to universityadmissions.se, and for study guidance before I’m back the General Study Guidance Office open on 2 August.

We’ll see you at the start of the semester!

20 juni, 2022

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Jobbannons: GIS-arkeolog sökes till tjänst i Lund

Här är en annons från Arkeologerna, efter en GIS-arkeolog som ska vara baserad i Lund. Nedan finns en del av annonsen, läs hela i den här länken och följ sedan instruktionerna för ansökan där

Arbetsuppgifter
GIS-arkeologerna jobbar verksamhetsövergripande med teknisk planering och stöd för digital dokumentation. Som GIS-arkeolog bidrar du med din kompetens som en integrerad del i våra arkeologiska projekt och andra uppdrag inom kulturarvsfältet. Du bidrar även med support och stöd via vår Helpdesk, främst inom teknisk mätningsutrustning, GIS samt Intrasis. Problemlösning ingår i de dagliga arbetsuppgifterna. Att hålla ordning och reda är en viktig del av arbetsprocessen. I Helpdesk ges också support av Intrasis till våra externa kunder. Du kan även ansvara för egna uppdrag, exempelvis dokumentation med drönare, Structure from motion eller arkeologisk prospektering, beroende på din individuella kompetensprofil.

Kvalifikationer
Du har kunskap om de olika moment som ingår i en uppdragsarkeologisk process samt digital dokumentation. Goda kunskaper inom GIS, mätinstrument, databaser samt Office-paketet är ett krav för att lyckas med arbetet. Du behärskar engelska i tal och skrift. Vi förutsätter att du har examen i arkeologi.
I arbetet krävs körkort. Erfarenhet av teknisk planering och dokumentation med drönare samt Structure from motion är meriterande.

Personliga egenskaper
Vår verksamhetsidé bygger på mål- och resultatfokus. Därför förväntas du ha en affärsmässig utgångspunkt, vara strukturerad och ha förmåga att prioritera. Du tar och behåller initiativ. Det är en fördel om du har intresse av utveckling. Du måste ha förmågan att ta till dig nya arbetssätt och lära dig ny teknik. Vi vill även att du är kvalitetsmedveten och har känsla för service. Det är betydelsefullt att du är positiv, kommunikativ, tydlig och har förmåga att se helheten. Du är prestigelös och har samarbetsförmåga, detta är viktigt då du kommer att ingå i ett team. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

17 juni, 2022

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Uppsamlingstenta // Re-exam

Utöver de ordinarie tillfällena att göra tentan (första tentan och omtentan i terminen) så finns det möjlighet att göra en uppsamlingstenta varje år. I år ligger uppsamlingstillfället för läsåret 2021/2022 den 19 augusti 2022.

För att göra en omtentamen i augusti (inklusive ventilera kandidat- eller mastersuppsats) så måste du anmäla dig senast måndagen den 13 juni till susanne.karlsson@ark.lu.se.

Anmälan är obligatorisk, och måste innehålla:

• Namn och personnummer
• Kurs (kurskod samt delkurs)
• Vilken tentamen det rör sig om.

Efter anmälan kommer du att bli kontaktad av aktuell lärare på kursen för mer information.

//

In addition to the regular exams during the semester, we arrange extra re-exams in August each academic year. This year’s re-exams for the academic year 2021/2022 take place on August 19.

If you wish to participate in a re-exam (including defence of your BA or MA thesis), you have to register no later than June 13 by email to susanne.karlsson@ark.lu.se.

Registration is mandatory, and must contain:

• Name and Swedish personal identity number
• Name of course and course code
• The type of exam it concerns (sit-in exam or take-home exam/paper)

After you have registered, the teacher on the course will contact you with more information.

10 juni, 2022

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Arbetsannons: Uppdragsarkeolog på Uppdrag arkeologi

Ibland kommer en annons från Arbetsförmedlingen som är relevant för våra studenter och här var en sådan. Uppdrag arkeologi söker arkeologer för projekt i Stockholmstrakten. Så den här annonsen är för de som kan tänka sig att flytta och som har en färdig examen. Eftersom vi nu är mitt i avslutningsfasen av terminen och flera av våra mastrar tar sin examen nästa vecka är den här till er! Och eftersom de tar emot ansökningar löpande fram till september kan den vara även för de av våra mastrar som tar sin examen i augusti också! 

In och läs och sök när ni kan.

25 maj, 2022

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Studentinformatör sökes till DIK

DIK är facket som är mest representerat bland arkeologer och nu har de beslutat sig för att starta upp ett team av studentinformatörer och söker nya medarbetare. Jobbet går ut på att informera om DIK och fackförbund för studenter på lärosäten i din närhet (så Lunds universitet får vi förmoda i det här fallet) och arbetstiden är minst tio timmar i månaden. Ansökningstiden går ut den 29/5 och här hittar du hela annonsen. 

23 maj, 2022

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Öppettider för LUX under kristihimmelfärdshelgen // Opening hours for LUX May 26-27

LUX särskilda öppettider under Kristi Himmelsfärd

26 maj: stängt (även för HT-studenter och studenter vid Institutionen för kommunikation och medier)

27 maj: 9.00-14.00 (HT-studenter och studenter vid Institutionen för kommunikation och medier kommer in som vanligt)

//

LUX: special opening hours during the holiday

May 26: closed (even for HT-students and for Department of Communication and Media students)

May 27: 9:00 am – 2:00 pm (HT-students and for Department of Communication and Media students can enter as usual)

23 maj, 2022

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Nyare inlägg Äldre inlägg