Studievägledaren vid Institutionen för arkeologi och antikens historia i Lund

Hej!

Studievägledare på kontoret med pärmar och arbetsmaterial i bakgrunden. Finklädd på grund av kvällens disputation.

Jag heter Nene Agneta Ormes och är studievägledare här på institutionen. Det är mitt jobb att inte bara uppdatera den här bloggen med nyttigheter för studietiden och efter, utan också att vägleda våra studenter under utbildningen. Tjänsten är 50% så jag är inte på plats alla dagar i veckan, och inte heller hela dagar. Det kan därför ta lite tid innan mail besvaras eller innan det finns en samtalstid ledig, men om min dörr är öppen när ni går förbi är ni välkomna att knacka på.

Min egen väg genom arkeologistudierna och arbetslivet efter har varit brokig och krokig. Men jag har en magisterexamen i (förhistorisk) arkeologi, och har studerat på Sandgatan här i Lund innan institutionen flyttade till LUX. Bland kurserna jag tog fanns också museikunskap, religionshistoria, antropologi, praktisk arkeologi och lite annat. Förutom grävningar gav det mig också jobb som förmedlande arkeolog på olika fornbyar. Sen studerade jag egyptologi vid Uppsala universitet och där hittade TEMA-resor mig, så jag har jobbat som guide i Egypten och på Malta.

När jag inte längre hade lust att flänga runt gick jag Lunds universitets författarskola, skrev ett par böcker, var med och öppnade SF-bokhandeln i Malmö och jobbade där tills jag kom hit. När jag går förbi Universitetsbiblioteket på morgonen känns det som att jag bytte att läsa om Hogwarts till att jobba där.foto: Gisela Lindberg

Vi ses på Institutionen för arkeologi och antikens historia i Lund!

Arbetstider från september 2021 och framåt:

måndag, onsdag och torsdag 9-15

agneta.ormes@ark.lu.se