STUDIEVÄGLEDARBLOGGEN

Blandad information för studenter på Institutionen för arkeologi och antikens historia vid Lunds universitet

Visa rutor

Knut + Caroline Fisker = PhD lecture!

In collaboration with the students’ organization KNUT, the PhD students at the department give informal presentations of their research. The presentations are held once a month, in the afternoon, and anyone are welcome to join. We hope that this presents an opportunity for students, junior and senior staff at the department to meet in an informal way. The next presentation will be held on Wednesday, November 22:


Caroline Elisabeth Fisker, Ancient History

Honorific statues in Pompeii and Herculaneum

Fiskers’ project is about honorific statues of benefactors in Campania in the late republic and the early Roman Empire, and how these were experienced by the people who inhabited the cities. Her project focusses particularly on spatial distribution of the statues, and how objects acquire meaning through their setting. In this presentation she will present some of her material and discuss different relevant sources and the challenges related to them.

When? Wednesday 22nd of Nov, 16:15 – ca 17:00
Where?
LUX C214

We hope to see many of you there!

/Sara Williamsson & Jonna Hjerpe (KNUT)

17 november, 2023

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

SI-ledare sökes till historisk arkeologi och antikens kultur och samhällsliv

Våra eminenta SI-ledare i historisk arkeologi och antikens kultur och samhällsliv har meddelat att de inte tänker söka om sina tjänster till nästa termin och därför finns det nu en möjlighet att söka amanuenstjänst hos oss som SI-ledare i dessa ämnen! 

Ansökan sker genom portalen VARBI som är vägen till alla universitetsjobb (även doktorandtjänster utlyses där, för de som är intresserade av sådana). Att ha en profil redo och en bevakning på den typen av tjänster man är intresserad av är alltid en god idé. 

Här kommer ett utdrag ur annonsen: 

Som SI-ledare kommer du regelbundet (i genomsnitt en gång i veckan för grundkursen, mer sällan för fortsättningskursen) att ordna möten där du leder studentgrupper i ditt ämne enligt gängse SI-metodik. Syftet med SI-passen är att studentgruppen ska diskutera ämnets begrepp och frågeställningar och tillsammans komma fram till svar och lösningar. Studenterna lär sig att se varandra som lärresurser och tränas i kollaborativt lärande.

Som SI-ledare har du som uppgift att leda studenterna och strukturera SI-passen så att dessa fungerar optimalt. Tillsammans med gruppen bearbetar ni kursinnehållet som redan presenterats av lärarna och din roll som SI-ledare är att vara ett stöd och bollplank i denna process.

Utöver att förbereda och leda SI-pass i aktuell kurs ska du också:

  • Registrera och rapportera närvaro efter varje SI-pass.
  • Skriva en reflektiv rapport efter varje SI-pass.
  • Schemalägga dina egna SI-pass i kontakt med studieadministratören, och i övrigt bistå med SI-administration.
  • Delta i metodhandledarmöten ca var tredje vecka.
  • Observera de andra SI-ledarna i arbetsgruppen 1-2 gånger per termin och ge feedback
    Även andra arbetsuppgifter kan förekomma.

Arbetstiden är förlagd till undervisningstid, måndag-fredag mellan klockan 08.00-17.00.

Och vi letar efter en person som vill hjälpa andra att lära sig, utan att vara i lärarrollen: 

För att söka en amanuenstjänst måste du vara antagen till en utbildning på grund- eller avancerad nivå på fakulteten. Masterexamen får inte vara uttagen.

Krav för anställningen är:

  • du ska vara antagen till en utbildning inom HT-fakulteterna
  • du ska ha deltagit i SI-pass som student
  • du ska ligga i fas med dina studier
  • du ska relativt nyligen ha läst och blivit godkänd på kurserna du vill leda
  • du ska vara ansvarstagande, flexibel och beredd att anpassa dig till studentgruppens behov
  • du ska ha goda kunskaper i svenska och engelska

Krav för att vara SI-ledare är dessutom genomgången SI-ledarutbildning. Denna erbjuds för blivande SI-ledare i början på varje termin. Du kan alltså söka tjänsten utan att ha genomgått SI-ledarutbildning. Utöver detta läggs mycket stor vikt vid personlig lämplighet.

Meriterande för anställningen är:

  • du har mycket goda resultat i kurserna du vill leda
  • du har ledarskapserfarenhet (inom t.ex. idrott, scoutrörelsen osv.)
  • du har lätt för att samarbeta med andra
  • du kan arbeta självständigt
  • du blivit rekommenderad av en lärare eller av din SI-ledare
  • du är intresserad av pedagogik, gruppdynamik och ledarskap

Hänsyn kommer att tas till hur den sökande genom sin erfarenhet och kompetens bedöms komplettera och stärka arbetet inom SI-verksamheten samt bidra till dess framtida utveckling. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för uppgifterna.

Vid frågor går det utmärkt att kontakta mig på email eller via telefon: agneta.ormes@ark.lu.se 046-2224515, jag kommer att intervjua löpande och ge besked när ansökningstiden gått ut och alla meriterade sökande har blivit intervjuade. Utbildningen som krävs av en SI-ledare kommer att ges innan terminen startar och är obligatorisk för att kunna göra jobbet. Det krävs alltså ingen utbildning innan ansökan. 

(Amanuenstjänster löper bara över en termin och behöver därför sökas även av de som har tjänsten innevarande termin. Det innebär att vi utlyser SI-ledartjänsten i våra fyra ämnen även när det redan finns en ledare som tänker fortsätta.) 

15 november, 2023

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar


Ancient Disasterscapes – a one-time lecture

Don’t miss out on this week’s archaeology lecture, where we have the pleasure to host dr Junzo Uchiyama who will talk about ancient disasters and other exciting things: 

Thursday 26th October (15.30 – 17.00)

Speaker: Dr. Junzo Uchiyama (Associate Researcher)

Affiliation: Sainsbury Institute for the Study of Japanese Arts and Cultures, UEA, UK

Title: ‘Living Dangerously: Reconstructing Ancient Disasterscapes

Room: LUX B129

Webinar Link: https://lu-se.zoom.us/j/62669727775

25 oktober, 2023

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Antagningsprocessens nästa steg

Nu när antagningsdeadline är över får jag ofta frågor om vad som händer sen, hur allt går till, hur man ska svara och när man får veta om reservplatser. De flesta svar finns på antagningens hemsida för Antagningsbesked och svar, men om något skulle röra just Lunds universitet finns det numer en digital medhjälpare (chatbot) på hemsidan som kan svara på en del. Ni hittar den funktionen som en pratbubbla längst ner till höger på LU:s hemsida

När första antagningsbeskedet kommer är det dags att tacka ja eller nej till erbjuden plats eller reservplats – och kom ihåg att det är först efter andra antagningen som det verkliga svaret kommit! Det är först då sökande tvingas välja max 45 hp per termin som de kan bli antagna på. Det går att tacka ja till 210 hp ifall man står som reserv på flera kurser, men det går bara att bli antagen på 45 hp. 

Sen anmälan öppnar när första antagningsbeskedet går ut och om du insett att du sökt till fel kurser så finns det en chans att söka igen då. De som söker i andra omgången hamnar på en reservlista i turordning efter ansökans ankomstdatum. Se alltså till att du i så fall lämnar in din sena ansökan så tidigt som möjligt. (Ja, det var en konstig mening att skriva, men precis så går det till!) Reserver blir kallade i turordning efterhand som platser lämnas vakanta. 

23 oktober, 2023

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Internationella möjligheter från Sverige

Har du funderat på att läsa utomlands? Att göra praktik eller på annat sätt göra din utbildning lite mer internationell? Här är lite datum och information från internationella kontoret att hålla koll på:

Stort informationsmöte torsdag 19 oktober kl. 15

Kom och lyssna på studenten Michel Starco som varit på ett helt års utbytesstudier vid Acadia University i Kanada. Michel är också den första studenten vid HT-fakulteterna som fått ett CIM (Certificate of International Merits).

Var? SOL H:435
När? Torsdag 19 oktober kl. 15:00-16:30

Läs mer om Certificate of International Merits.

 

Möt Internationella kontoret på SOL och LUX den 2 november

Ta med alla dina frågor och funderingar och kom och träffa oss från Internationella kontoret. Du kan också prata med representanter för hjälporganisationerna EOS Cares och Röda korsets ungdomsförbund, Fadderiet vid Lunds universitet och Studentkåren (HTS).

När? Torsdagen den 2 november mellan kl. 10-15
Var? Foajéerna på SOL och på LUX

Studera utomlands under nästa läsår

Just nu kan du ansöka om utbytesstudier inför höstterminen 2024 och/eller vårterminen 2025. Deadline för ansökan är den 15 november. Lunds universitet har partneruniversitet över hela världen! 

Här kan du läsa mer om utbytesstudier och ta del av andra studenters reseberättelser. I den matnyttiga Canvas-kursen ”Så här ansöker du om utbytesstudier” hittar du allt praktiskt du behöver veta.

Har du inte möjlighet att resa utomlands just nu?

På hemmaplan finns det mycket annat du kan göra:

  • Bli fadder för internationella studenter som kommer till Lund
  • Arbeta som volontär med nyanlända i en hjälporganisation i Lunds kommun och stärk dina språkkunskaper, dina interkulturella kompetenser – och få nya vänner
  • Delta i Café multilingua och träna språk i Studentkårens regi
  • Läs en SAS-kurs (Special Area Studies) på engelska ihop med studenter från världens alla hörn

Läs mer om dina internationella möjligheter på hemmaplan.

Anmäl dig till ett gruppmöte hos Internationella kontoret

Har du frågor och funderingar om utbytesstudier (vilka destinationer bör just jag söka, hur hittar jag kurser, hur skriver jag ett bra Statement of Purpose)? Vill du veta hur du ska gå tillväga för att söka? Mejla oss på internationella kontoret och anmäl dig till ett av våra gruppmöten.

18 oktober, 2023

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Knut + Sara Williamson = PhD lecture!

In collaboration with the students’ organization KNUT, the PhD students at the department give informal presentations of their research. The presentations are held once a month, in the afternoon, and anyone are welcome to join. We hope that this presents an opportunity for students, junior and senior staff at the department to meet in an informal way.

This semester’s first presentation:

When? Wednesday 25th of Oct, 16:15 – ca 17:00
Where?
LUX C214

The landscape of the crofters, a way to map agency
Sara Williamsson, Historical Archaeology

Williamsson’s research project focuses on the landscape of the Swedish crofters – a heterogeneous group of rural subalterns who formed a large portion of the Swedish population in the early modern and industrial times – and what it can tell us about their agency.  In this presentation she will discuss and present how different sources (eg. maps, probate inventories, church records and the remains of the crofts) can be combined to give us a better understanding of the lives of marginalised people.

We hope to see many of you there!

Sara Williamsson & Jonna Hjerpe (KNUT)

18 oktober, 2023

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Knut-evenemang // Events with Knut

Ni har väl inte missat att vår lysande studentförening Knut har en hemsida där alla deras evenemang finns med? Där går det att anmäla sig till saker som flintknackning och föreläsningar, inte minst till den som hålls på fredag 20/10 kl 16.00 i B240 här på LUX då två masterstudenter ska berätta om det järnåldershus de grävt ut på Öland som en del av sin masterkurs i fältarkeologi

//

Have you seen our student association’s home page? There Knut has gathered all information about their events in one place and you’ll find things like the talk this Friday at four o’clock by two master students. They will tell us about the iron age building they excavated as part of their field archaeology course this semester.  (information in English at the bottom of the event description)

16 oktober, 2023

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Sista dagen att ansöka! // Last day to apply!

Idag är sista dagen att ansöka till vårterminen 2024, så missa inte att skicka in din anmälan via antagning.se!

//

Today is the last day to apply for Spring 24 så don’t forget to do so if you use the national Swedish application system for this semester, or give our Director of Studies, Fredrik Ekengren, your choices if you are one of our master programme students.

16 oktober, 2023

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Praktikkurs på grundnivå

Den fakultetsgemensamma praktikkursen på 30 hp som går varje termin, Humanister i arbetslivet, har varje gång haft någon student som varit från våra ämnen. Den innebär att studenten själv hittar sin praktikplats (eller två att dela terminen på) och kommer in med förbehåll att praktikplatsen blir godkänd. Den ger poäng på grundnivå och går att söka närsomhelst under sin utbildning. 

Nytt från den här ansökningsomgången är att det går att söka praktik på projektet Hallen på höjden i Uppåkra, men för att få göra det behöver studenten gjort klart sin kandidatkurs i arkeologi. Dvs praktikkursen har inte en kandidatkurs som krav, men praktikplatsen har det. Och det går att söka den innan måndag och ansöka hos prefekt Martin Hansson på institutionen om plats efteråt. 

Kursen är inte att förväxla med vår parktikkurs på 15 hp för masterstudenter som också går nu vår. Där ordnar institutionen praktikplats och den är inom masterprogrammet med förtur för våra antagna programstudenter. Men även där kommer det sannolikt finnas möjlighet för några att praktisera inom projektet. 

Jag är medveten om att detta är information i sista minut, men det blev inte beslutat att öppna upp för praktikanter i projektet förrän denna vecka. Eftersom projektet är flerårigt kommer det sannolikt att finnas möjligheter att söka praktik där även kommande terminer (förutsatt att det fungerar den kommande vill säga). 

13 oktober, 2023

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Nyare inlägg Äldre inlägg