STUDIEVÄGLEDARBLOGGEN

Blandad information för studenter på Institutionen för arkeologi och antikens historia vid Lunds universitet

Visa rutor

KNUTfesten – årets händelse! // The KNUTparty – the happening of the year!

Ni missar väl inte att den stora begivenheten för studentföreningen Knut går av stapeln snart? KNUTfesten har temat historiska personer, och det är alltid ett lysande kalas! Mer information på deras hemsida.

//

I hope you already are aware, but if you’ve missed the announcement our student association has announced the theme for the KNUTparty: historical persons through the ages! The party is always a great event. For more information head on over to KNUTs facebook page, or their instagram.

Plansch med datum för KNUTFESTEN, 13 januari 2024, och en QRkod som tar dig till anmälningsformuläret. Det kan också nås genom länken ovan
// 
Poster with the date for the party 13 january 2024, and a QR code that takes you to the registration form. You can find the same information through the links above.
Historiska personer genom tiderna – tema för KNUTfesten! // Historical persons through the ages – the theme for the KNUT party!

(Jag är väl medveten om att januari är tidigt att utropa något till ”årets”, men jag står för det.)

(I’m well aware that January is rather early to declare something ”of the year” but there, I said it.)

11 december, 2023

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Sen anmälan öppnar 15/12

Om du inte fick iväg din ansökan till våren i tid, eller om du ångrat dig, finns det en chans att komma med på vissa kurser genom sen anmälan. 

Den 15/12 öppnar flera av våra kurser för sen anmälan och det innebär att alla ansökningar som kommer in därefter hamnar i en reservlista i turordning så länge de möter behörighetskraven. Den reservlistan fyller på efter reserverna från första ansökningsomgången, om sådana finns. Eftersom rangordningen här kommer av när ansökan kom in bör ni inte vänta med att skicka den. 

Läs mer på LU:s sida för detta.

11 december, 2023

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Studentstipendium till Athen

STIPENDIUM FÖR STUDENTER PÅ GRUNDNIVÅ
Föreningen Svenska Atheninstitutets Vänner utlyser härmed ett stipendium om
10 000 kronor.

Stipendiet erbjuder studenter på grundnivå och avancerad nivå i ämne med
koppling till det antika eller moderna Grekland möjlighet att besöka Grekland i
syfte att förkovra sig, samt bredda eller fördjupa sina studier. Stipendiet är i
första hand avsett att användas för resa till och uppehälle i Grekland under en
tidsperiod om minst en vecka, gärna längre. I mån av plats kan bostad erbjudas
vid Atheninstitutet. Stipendiet söks på svenska, och företräde ges till studenter
vid svenska lärosäten. Stipendiaten förutsätts vara betalande medlem i
vänföreningen vid ansökningstillfället. Efter avslutad stipendieperiod emotser
föreningen en redogörelse av densamma för eventuell publicering i
medlemstidskriften Hellenika.

Ansökan skall innehålla en enkel projektbeskrivning av vad den sökande
planerar att göra under vistelsen i Grekland, uppgifter om aktuella studier samt
en kortfattad budget.

Ansökan skickas med e-post till lars.nordgren@su.se senast den 6 februari
2024.

Ansökan som inkommer efter föreskriven tid upptas inte till bedömning

7 december, 2023

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Knut + Greer Jarrett = PhD lecture!

In collaboration with the students’ organization KNUT, the PhD students at the department give informal presentations of their research. The presentations are held once a month, in the afternoon, and anyone are welcome to join. We hope that this presents an opportunity for students, junior and senior staff at the department to meet in an informal way. The next presentation will be held on Wednesday, December 6:

Greer Jarrett, Archaeology

Mapping without maps: examining the evidence for Viking Age maritime mental geographies

Jarrett’s research focuses on experimental and experiential studies of Viking Age seafaring, and aims to create alternative ways of representing and disseminating experiential data via critical cartography. In this presentation he will highlight how the historical and archaeological sources can be combined and compared with his practical experience from seafaring.

When? Wednesday 6th of December, 16:15 – ca 17:00
Where?
LUX C214

We hope to see many of you there!

/Sara Williamsson & Elna Arvidsson (KNUT)

6 december, 2023

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Skogsbrukets påverkan på kulturmiljöer

En av våra forskare här på institutionen, Markus Fjellström, har delat en artikel om hur skogsbruket påverkar våra kulturmiljöer. Studieområdet för artikeln är Norrbotten men skogsbruk finns överallt och det här är en ingående beskrivning av vad det kan innebära i förhållande till arkeologisk inventering och kulturmiljöns bevarande. Rekommenderad läsning!

30 november, 2023

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Forskarseminarier i historisk arkeologi // Research seminars in historical arhcaeology

Måndag 4 december 

Aktuella projekt (LUX B339 förmiddag, B240 eftermiddag och hybrid)

10.15–11.30: Michael Otto, Historiska institutionen, Uppsala universitet, ”Den mentala urbaniseringen av Skandinavien, c. 850–1250”

Förmiddagslänken: https://lu-se.zoom.us/j/62206706149

Lunch

13.15–14.15: Magdalena Naum, Inst f arkeologi och antikens historia i Lund, ”Colonialism, collecting and regimes of knowledge – approaching Native American objects in Danish museums”

14.30–15.30: Martin Hansson, Inst f arkeologi och antikens historia i Lund, “Early medieval tower or Denmark’s first 17th century ’tower house’? About a ruined tower-building at Ronneby, Blekinge”

15.45–16. 45: Peter dAgnan, Inst f arkeologi och antikens historia i Lund,

” ‘Bulwarkhouses’ – early medieval wood building culture on Gotland”

Afternoon link: https://lu-se.zoom.us/j/69770900738

   

29 november, 2023

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar


Knut + Caroline Fisker = PhD lecture!

In collaboration with the students’ organization KNUT, the PhD students at the department give informal presentations of their research. The presentations are held once a month, in the afternoon, and anyone are welcome to join. We hope that this presents an opportunity for students, junior and senior staff at the department to meet in an informal way. The next presentation will be held on Wednesday, November 22:


Caroline Elisabeth Fisker, Ancient History

Honorific statues in Pompeii and Herculaneum

Fiskers’ project is about honorific statues of benefactors in Campania in the late republic and the early Roman Empire, and how these were experienced by the people who inhabited the cities. Her project focusses particularly on spatial distribution of the statues, and how objects acquire meaning through their setting. In this presentation she will present some of her material and discuss different relevant sources and the challenges related to them.

When? Wednesday 22nd of Nov, 16:15 – ca 17:00
Where?
LUX C214

We hope to see many of you there!

/Sara Williamsson & Jonna Hjerpe (KNUT)

17 november, 2023

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

SI-ledare sökes till historisk arkeologi och antikens kultur och samhällsliv

Våra eminenta SI-ledare i historisk arkeologi och antikens kultur och samhällsliv har meddelat att de inte tänker söka om sina tjänster till nästa termin och därför finns det nu en möjlighet att söka amanuenstjänst hos oss som SI-ledare i dessa ämnen! 

Ansökan sker genom portalen VARBI som är vägen till alla universitetsjobb (även doktorandtjänster utlyses där, för de som är intresserade av sådana). Att ha en profil redo och en bevakning på den typen av tjänster man är intresserad av är alltid en god idé. 

Här kommer ett utdrag ur annonsen: 

Som SI-ledare kommer du regelbundet (i genomsnitt en gång i veckan för grundkursen, mer sällan för fortsättningskursen) att ordna möten där du leder studentgrupper i ditt ämne enligt gängse SI-metodik. Syftet med SI-passen är att studentgruppen ska diskutera ämnets begrepp och frågeställningar och tillsammans komma fram till svar och lösningar. Studenterna lär sig att se varandra som lärresurser och tränas i kollaborativt lärande.

Som SI-ledare har du som uppgift att leda studenterna och strukturera SI-passen så att dessa fungerar optimalt. Tillsammans med gruppen bearbetar ni kursinnehållet som redan presenterats av lärarna och din roll som SI-ledare är att vara ett stöd och bollplank i denna process.

Utöver att förbereda och leda SI-pass i aktuell kurs ska du också:

  • Registrera och rapportera närvaro efter varje SI-pass.
  • Skriva en reflektiv rapport efter varje SI-pass.
  • Schemalägga dina egna SI-pass i kontakt med studieadministratören, och i övrigt bistå med SI-administration.
  • Delta i metodhandledarmöten ca var tredje vecka.
  • Observera de andra SI-ledarna i arbetsgruppen 1-2 gånger per termin och ge feedback
    Även andra arbetsuppgifter kan förekomma.

Arbetstiden är förlagd till undervisningstid, måndag-fredag mellan klockan 08.00-17.00.

Och vi letar efter en person som vill hjälpa andra att lära sig, utan att vara i lärarrollen: 

För att söka en amanuenstjänst måste du vara antagen till en utbildning på grund- eller avancerad nivå på fakulteten. Masterexamen får inte vara uttagen.

Krav för anställningen är:

  • du ska vara antagen till en utbildning inom HT-fakulteterna
  • du ska ha deltagit i SI-pass som student
  • du ska ligga i fas med dina studier
  • du ska relativt nyligen ha läst och blivit godkänd på kurserna du vill leda
  • du ska vara ansvarstagande, flexibel och beredd att anpassa dig till studentgruppens behov
  • du ska ha goda kunskaper i svenska och engelska

Krav för att vara SI-ledare är dessutom genomgången SI-ledarutbildning. Denna erbjuds för blivande SI-ledare i början på varje termin. Du kan alltså söka tjänsten utan att ha genomgått SI-ledarutbildning. Utöver detta läggs mycket stor vikt vid personlig lämplighet.

Meriterande för anställningen är:

  • du har mycket goda resultat i kurserna du vill leda
  • du har ledarskapserfarenhet (inom t.ex. idrott, scoutrörelsen osv.)
  • du har lätt för att samarbeta med andra
  • du kan arbeta självständigt
  • du blivit rekommenderad av en lärare eller av din SI-ledare
  • du är intresserad av pedagogik, gruppdynamik och ledarskap

Hänsyn kommer att tas till hur den sökande genom sin erfarenhet och kompetens bedöms komplettera och stärka arbetet inom SI-verksamheten samt bidra till dess framtida utveckling. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för uppgifterna.

Vid frågor går det utmärkt att kontakta mig på email eller via telefon: agneta.ormes@ark.lu.se 046-2224515, jag kommer att intervjua löpande och ge besked när ansökningstiden gått ut och alla meriterade sökande har blivit intervjuade. Utbildningen som krävs av en SI-ledare kommer att ges innan terminen startar och är obligatorisk för att kunna göra jobbet. Det krävs alltså ingen utbildning innan ansökan. 

(Amanuenstjänster löper bara över en termin och behöver därför sökas även av de som har tjänsten innevarande termin. Det innebär att vi utlyser SI-ledartjänsten i våra fyra ämnen även när det redan finns en ledare som tänker fortsätta.) 

15 november, 2023

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar


Nyare inlägg Äldre inlägg