STUDIEVÄGLEDARBLOGGEN

Blandad information för studenter på Institutionen för arkeologi och antikens historia vid Lunds universitet

Visa rutor

KNUT kallar!

Om du varit student på vår institution längre än tre dagar har du hört oss prata om hur uppskattade och viktiga KNUT är för oss. Om du vart med på något av deras evenemang så vet du också vilken varierad studentförening det är. Det finns plats för alla former av engagemang där och man behöver inte vara gammal i ämnena för att söka en av positionerna i styrelsen, det går att göra redan på grundnivå! Är du inte medlem än så går det bra att bli det nu också, låt inte det hindra dig.

Nu är det dags för Storting, det årliga möte då KNUTs nya styrelse väljs in. Det är styrelsen vi arbetar med från institutionens håll och det är de som har möjligheterna att skaffa sig kompetenser för cv:t och kontakter i personalen som vet vad de går för i sina framtida nätverk. 

Med denna introduktion vill jag lämna över ordet till Rebecca, en masterstudent inne på sitt sista år och därmed slutet av tiden med KNUT:

Uppmaning att ansöka till KNUTs styrelse!

Hej du värdefulla student! Det är Rebecca, kommunikatör för KNUT, Lunds arkeologiska studentförening, som kontaktar dig här för ovanlighetens skull.

Det är nämligen så att KNUT vill välkomna dig till Storting kl. 16.30 den 13e november i LUX B129 och på Stortinget väljs den nya styrelsen in av alla KNUTmedlemmar. Den nya styrelsen ska sedan ta över verksamheten fr.o.m. 1a januari 2026, och vi vill ha med dig!

Du blir invald i styrelsen genom att först ansöka om en eller flera positioner (eller genom att någon annan nominerar dig) och sedan gå igenom en liten intervju med KNUTs valberedning som sedan nominerar kandidater till stortinget. Valberedningen vill ha in ansökningar från studenter på alla nivåer så tänk inte för en sekund att du som studerar din första termin inte är inräknad, tvärtom, KNUT lever som bäst när styrelsen består av en blandning av nya och erfarna studenter så just DU behövs! Du ansöker till den position eller de positioner som du själv tycker passar dig bäst enligt beskrivningen, ALLA är alltså välkomna att söka ALLA positioner i styrelsen som består av: Ordförande, Vice ordförande, Sekreterare, Kassör, Godsförvaltare, Kommunikatör samt minst fem Eventkoordinatorer.

KNUT verkar för att skapa en trivsam och utvecklande studiemiljö för alla som studerar vid Institutionen för arkeologi och antikens historia samt Klassiska språk. Vi anordnar föreläsningar, pubkvällar, studiebesök, workshops och många andra roliga och lärorika event för att ge studenter en chans att lära känna varandra såväl som lärare och branschkollegor. Vill du läsa på lite mer om organisationen och vad vi gör så kan du göra det på vår hemsida som hittas HÄR.

På hemsidan hittas även länken till ansökan där du kan ansöka till alla roller men för säkerhets skull lägger jag länken direkt till anmälan även längst ned i detta meddelande.

KNUT BEHÖVER DIG för att kunna fortsätta tillhandahålla en mötesplats för nuvarande och kommande studenter vid Institutionen för arkeologi och antikens historia i Lund så ansök nu på en gång!

Länk till ansökan hittar du HÄR.

Hur ni än väljer att göra så hoppas jag att vi ses på Stortinget där vi bjuder på kaffe och kaka och ni får en chans att lära känna organisationen lite bättre. Tack för er uppmärksamhet!

/Rebecca och Valberedningen

23 oktober, 2025

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Utlandsstudier

För de som funderar på att åka utomlands för en del av sina studier är ansökan öppen nu! Den stänger den 15/11 och eftersom det är en del arbete med att ansöka om utlandsstudier rekommenderar jag att man går på föredraget om att söka studier utomlands, går igenom canvaskursen de har gjort för detta, och läser på om de olika platser man kan söka till redan nu!

Nästa stora allmänna informationsmöte hålls torsdagen den 23 oktober kl. 15:15-16:30 i sal LUX C:121. Då berättar Internationella kontoret mer om internationella möjligheter, om studier utomlands och om CIM (Certificate of International Merits). Varmt välkomna!

Kom ihåg att det är en lång process att bli nominerad för utlandsstudier, söka och bli antagen och sen komma iväg, så ju förr du funderar på det desto bättre. 

21 oktober, 2025

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

SI-ledare sökes!

Det är dags att söka några nya medarbetare i mitt arbetslag kring SI, studentledd instudering, där en student som tidigare gått kursen leder studiemöten med nya studenter i ämnet. Alla fyra positionerna är om 10% vardera, på respektive grundkurs och innebär att man inte kan planera vara borta på praktik eller annan längre resa som SI-ledare. Eftersom tidigare erfarenhet av SI-ledarskap är en av de meriterande egenskaperna är det rimligt att undra om det kommer att vara fråga om intern rekrytering, och det händer, men i gänget ledare jag har nu funderar alla över att göra just praktik eller masteruppsats och vill fokusera på det – så det är ett utmärkt tillfälle att söka!

Man kan söka för alla ämnen som man har gått grundkursen i, kom då ihåg att göra en ansökan per ämne, och glöm inte att lägga in alla de efterfrågade dokumenten. Utan dem får jag inte lov att anställa er. Ett annat krav är att man måste vara aktiv student vid Lunds universitet. Deadline är den 6 november. Alla annonserna ligger på Varbi där man måste ha en profil för att kunna göra en ansökan. 

Antikens kultur och samhällsliv

Arkeologi

Historisk arkeologi 

Historisk osteologi

Jag hoppas att alla studenter hos oss är bekanta med SI-pedagogiken och har gått på SI-möten i sina kurser så att ni vet vad det innebär, men skulle man vara nyfiken på vad som ingår i SI-ledarskapet kan man komma och prata med mig, prata med de nuvarande ledarna, eller läsa på SI-PASS hemsida eller i annonserna på Varbi. 

Jag ser fram emot att få jobba med nya SI-ledare under kommande termin!

16 oktober, 2025

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Sista ansökningsdagen för vårterminen 2026

Nu är det sista dagen att lämna in ansökning för vårterminen 2026, vänta inte till sista ögonblicket! Det har hänt mer än en gång att systemen bråkar på det yttersta. 

Antikkandidater: glöm inte att det är utlysning för båda de stora Institut-kurserna i Rom och Athen, och de är fantastiska chanser att komma iväg och se alla de viktiga platserna. Båda dessa kräver en ansökan i antagning.se OCH ett motiveringsbrev. Se på respektive universitets hemsida i länkarna ovan. 

För alla som vill göra ett fullt år av sitt ämne: fortsättningskurserna går bara på våren MEN ni måste ha fullgjord grundkurs för att kunna bli registrerade. Det går att börja läsa fortsättningskursen medan man väntar in sista tentan, men inte om man missat något tidigare på terminen, och det gäller också närvaron. Håll koll på det och sök ett andra alternativ. 

För våra kandidater så är nästa vår den ljuva bonusterminen när huvudämnet är färdigläst och ni kan ägna er åt er spetskompetens eller en breddning av era intressen. Hoppas ni hittat något riktigt roligt! 

Jag kommer att ha dörren öppen idag mellan mötena och det är bara att komma förbi och ställa frågor om ni har några i sista minuten.

15 oktober, 2025

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Stora arkeologiska kursen i Grekland

Efter en kandidatkurs antikens kultur och samhällsliv kan du söka till kurser på forskningsinstituten i Rom och Athen och just nästa termin ligger båda samtidigt. 

Precis som den i Rom så ges kursen i Athen via ett svenskt universitet (Stockholms universitetet för den här) och sökes både genom antagning.se och genom ett personligt brev. Den heter Fördjupningskurs i det antika Greklands arkeologi vid Svenska Institutet i Athen och all information om ansökningen och kursens innehåll hittar du på SU:s hemsida. Missa inte att ansöka på antagning.se, ladda upp ditt motivationsbrev där och samtidigt skicka brevet till adressen de anger. Motivationsbrevet är en stor del av antagningsprocessen. 

2 oktober, 2025

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Doktorandtjänst i historien om arkeologi i Uppsala

Det har kommit ut en doktorandutlysning från Uppsala unviersitet för en jubileumsdoktorand i arkeologihistoria. Det är ett projekt som är helt annorlunda än andra doktorandtjänster vi sett på sistone och handlar om arkeologin som ämne vid Uppsala universitet:

Vill du arbeta med arkeologins vetenskapshistoria eller studenthistoria vid Uppsala universitet med stöd av kompetenta och trevliga kollegor i en internationell miljö? Vill du ha en arbetsgivare som satsar på ett hållbart medarbetarskap och erbjuder trygga, förmånliga arbetsvillkor? Institutionen för arkeologi, antik historia och kulturvård söker en doktorand i arkeologi med placering i Uppsala. Anställningen innebär att vara del av en dynamisk och expansiv forskningsmiljö med strax under hundra medarbetare i både Uppsala och Visby. I den sammanlagda institutionsmiljön ingår sju huvudområden med undervisning på grundnivå och avancerad nivå och forskarutbildning i arkeologi, antikens kultur och samhällsliv, kulturvård och egyptologi.

Arkeologi är ett av Uppsala universitets äldsta ämnen. Den första arkeologiska utgrävningen i Sverige genomfördes år 1662 av Olof Verelius som samma år fick en tjänst vid universitet som professor i fäderneslandets antikviteter. Sedan 1477 har runt 20 generationer av studenter läst vid universitetet. De har levt, synts och satt avtryck – inte enbart genom texter och traditioner, utan också genom de spår de lämnat efter sig.

Uppsala universitet fyller 550 år 2027 och med kampanjen Gränslös kunskap – sedan 1477 vill vi bidra till fortsatt utveckling av universitetets kultur och kulturarv. Genom en jubileumsdonation från Uppsala universitets vänner finns möjlighet att söka en doktorandtjänst där du förväntas undersöka arkeologiämnets utveckling, arkeologins vetenskaps- eller verksamhetshistoria och/eller studenternas historia och materiella kultur vid Uppsala universitet. Vad tycker du bör uppmärksammas och undersökas i en avhandling i samband med jubileet?

Det här är bara möjligt att söka om du redan har en examen så jag hoppas att det här når intresserade alumner. Deadline för ansökan är dessutom 31 oktober så det brinner i knutarna! 

 

2 oktober, 2025

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Praktik som en del av i kandidatexamen?

Det finns möjlighet att inkludera praktik i sin utbildning även på grundnivå om man väljer att läsa Humanister i arbetslivet, 30 hp, och ordnar sin egen praktikplats. Det är en kurs som arrangeras gemensamt av fakultetens alla institutioner och för att få information om den kan gå på föredraget den 1/10:

Information om praktik i utbildningen 1/10 2025
Som student vid LU har du fina möjligheter till praktik.
Att göra praktik innebär att du inom ramen för en universitetskurs utför ett arbete på en arbetsplats. Du får då möjlighet att reflektera över vad du har lärt dig och vilka karriärvägar som kan passa dig. 
Under seminariet får du information om vad det innebär att göra praktik som en del av din utbildning samt tips och råd om hur du går tillväga för att hitta en praktikplats.  
När?
Onsdag 1 oktober kl 15:15–16:00
Var? 
SOL: A129b
Vem?
Arbetslivskoordinator Mattias Fall
Studievägledare Susan Hydén
Förbered dig gärna genom att besöka dessa sidor:
29 september, 2025

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Transferable soft skills

Dear students on the bachelor course, on master level and our PhD students, this is for you: 

You all know by now what value interpersonal skills have in the academic world and the career outside of academia and that we as a department try to incorporate as many opportunities to practice them as possible during your time with us. Here is another one! This time it’s on a greater scale and managed outside of the department. 

Here’s all the information: 

Networking & Professional Relationships Seminar

 October 15, 2025 | 17:00 – 18:00 CET
⏳ Duration: 60 minutes
Speaker: Andreia Ferreira (University of Porto)

Register now to secure your spot for the 1st Seminar!intranet.eugloh.eu/events/kick-off-session-eugloh-soft-skills-seminar-series-oct-dec-2025-edition
Registration until October 14th 23:59

Networking goes far beyond simply exchanging contacts. It is about building authentic professional relationships that open doors, create opportunities, and support your career development.

In this interactive session, you will:

  • Understand what networking really means – myths vs. realities
  • Learn about the “hidden job market” and how networks can support career transitions
  • Explore strategies to build and maintain meaningful professional relationships
  • Practice networking scenarios (e.g. conferences, LinkedIn messages, career fairs) and reflect on what makes a connection authentic
  • Get practical tips for LinkedIn: personal pitch, profile essentials, connecting with purpose, and online etiquette
  • Hear personal insights from the speaker’s own career journey

This session is designed to help you feel more confident, intentional, and strategic in how you connect with others – whether in academia, business, or interdisciplinary contexts.

About the EUGLOH Soft Skills Seminar Series –  Build the skills that shape the future.

The EUGLOH Soft Skills Seminar Series is an EUGLOH Career Network initiative designed by University of Porto, Lund University, University of Szeged and University of Alcalá in order to help students from all EUGLOH partner universities go beyond academic knowledge and boost the interpersonal and career readiness skills needed in todays evolving job market.

Through practical, interactive, and engaging and diverse line-up online sessions, participants will engage with career development experts and peers on essential themes such as effective communication, emotional resilience, professional networking and job interview strategies – ttopics that are increasingly relevant for employability and meaningful career building.

The series includes six live online sessions, each focusing on a different key skill:

  • October 15th – Networking & Professional Relationships
  • October 29th  – Job Interviews & Negotiation Skills
  • November 12th  – Effective Communication in the Workplace
  • November 26th  – Teamwork and Collaboration
  • December 3rd  – Emotional Intelligence & Resilience
  • December 10th – Building Your Future: Skills, Frameworks & Tools That Matter

Who Can Participate?

  • Bachelor’s, Master’s and PhD students
  • From all EUGLOH partner universities

Why Should You Join?

  • Learn directly from international experts
  • Connect with students across the EUGLOH alliance
  • Participation is free of charge

How to Join

All sessions will be held online via Zoom or TeamsFor each of the Seminars you will have a specific registration form (here at EUGLOH Website) and a link to the live session.

Don’t miss the kick-off session on October 15 and Save the Date for the next ones! It’s the starting point of a journey to boost your career skills and confidence.

 

18 september, 2025

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Den stora arkeologiska kursen i Rom

För alla som tagit en kandidat i antikens kultur och samhällsliv finns det nu möjlighet att söka en halv termins studier vid Svenska Institutet i Rom! Det är en liten grupp studenter som får möjligheten att besöka alla platserna ni läser om och själva kursen behöver ni ansöka till genom Göteborgs universitet och antagning.se OCH genom ett ansökningsbrev. För de som blir antagna finns möjlighet att söka stipendium för tiden där. 

All information finns här: https://isvroma.org/sv/2025/09/08/utlysning-av-stipendier-arkelogiska-kursen-vt-2025/ 

Lycka till! Berätta gärna om ni söker den så vi vet vilka studenter som vill komma iväg!

16 september, 2025

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Ansökan öppen 15/9-15/10

Ansökningsperioden inför vårterminen 2026 har öppnat! 

Som vanligt på hösten kommer ansökan till vårterminen snabbare än man anar – nu har den öppnat!

Ni har till den 15/10 på er att göra era val och komma och fråga om ni har något ni undrar. Den 8/10 har vi en gemensam informationsträff om vårterminen för uppsamling av korta frågor (finns inlagd på ert schema) men längre samtal om studieplanering behöver ni boka en tid för. Ring eller maila i så fall. 

15 september, 2025

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Äldre inlägg