STUDIEVÄGLEDARBLOGGEN

Blandad information för studenter på Institutionen för arkeologi och antikens historia vid Lunds universitet

Visa rutor

Inför höstterminen 2024

Innan terminsstart brukar jag få många frågor på mail. Eftersom jag är på semester 11/7-19/8 svarar jag på några av de vanligaste här, och hoppas att det hjälper tills jag är tillbaka eller att någon annan har omedelbar hjälp åt er (och här är ett inlägg om effektiva mail).

Vill ansöka men missade göra det? Det går att göra en sen ansökan på nästan alla våra kurser, den öppnar den 15/7. Hur det fungerar med själva ansökningsprocessen har antagning.se svar på.

Hittat en kurs på hemsidan som inte går att söka?ark.lu.se under ”utbildning” finns även kurser som inte går den här terminen. Flera av våra kurser är s.k. periodiserade, d.v.s. de går i intervall. T.ex. går våra fortsättningskurser bara på våren, och våra kandidatkurser bara på hösten. Våra osteologikurser går vartannat år. Att äldre eller just nu inaktiva kurser ligger kvar under utbildning är för att de ska vara sökbara för planering.

Blivit antagen, och nu då? Glöm inte att svara ja på antagning.se, och kom på introduktionsmötet. Där kommer du att få information om allt som ska hända under terminen, om tentor och om hur institutionen fungerar, och du blir också registrerad. Du borde ha fått ett välkomstmail från institutionen också, men om det inte dykt upp kan du höra av dig till susanne.karlsson@ark.lu.se, vår utbildningsadministratör som kan kolla så vi fått rätt mailadress till dig. Här finns också information  du kan använda dig av.

Antagen med villkor? Det är en formulering som kommer på ditt antagningsbesked om det finns krav som du inte uppfyllde vid ansökningstillfället. T.ex. behöver du ha tagit ut din kandidatexamen (och inte bara klarat av din kandidatkurs) innan du kan bli registrerad på masterprogrammet. Det gör du genom Ladok (i menyn till höger) och frågor ställer du till examensavdelningen. Vänta inte till sista ögonblicket för det är längre handläggningstid i början av terminen. Det kan också röra sig om att du fattas poäng från din förra kurs för att komma in på nästa, då är det extra viktigt att du gör tentan/skriver uppgiften under uppsamlingstillfället 16/8, anmälan för hemtentorna är stängd men salstentor går att anmäla sig till i Ladok 1-3 veckor innan. Svenska lärosäten är kopplade till Ladok så de poängen kommer att vara registrerade i förväg.

Ångrat dig? Om du blivit antagen men inte vill ha din plats går du in på antagning.se och tackar nej. Ju förr du gör det desto större sannolikhet att en annan student får chans till platsen. Om du ångrar dig efter kursstart är det viktigt att du avregistrerar dig hos utbildningsadministratören också, så att det inte ser ut som om du gått hela terminen utan några poäng.

Fått en reservplats? Då är det helt en fråga om vilken kurs och vilka studenter som är före dig ifall du kommer in eller inte. Det finns inget att göra utom att vänta, reserver blir kallade i den ordning de är i systemet. Vi meddelar reserver löpande under hela första veckan på terminen. 

Behöver stöd under studietiden? Ifall du har funktionsnedsättning och skulle behöva anteckningshjälp, personlig mentor, extra tid vid tentor, tillgång till dator under tentorna och liknande, så ska du göra en ansökan om riktat pedagogiskt studentstöd. Du behöver inte ha tidigare läkarintyg eller utredning för att påbörja ett samtal med dem men ifall du har intyg tar du med det.

Vad innebär kick-off? Det är ett tillfälle då alla studenter och lärare kan träffas och prata en stund innan terminen tar fart ordentligt. Vi har fyra olika ämnesområden på institutionen och studenter som gått olika långt inom sitt eget område eller inom flera, och det här är chansen för alla att ses. Eftersom minglande är en så stor del av arbetslivet och en förmåga man tränar upp försöker vi få in tillfällen för det under utbildningen. På kick-offen assisterar vi minglandet med en bingobricka där du kryssar i rutor efterhand som du hittar personer att säga hej till. Terminens kick-off är onsdagen 4/9 kl 16-18 (ca), och jag hoppas på att få se alla där!

Missa inte heller studentföreningen KNUTs olika arrangemang under terminsstarten. Det är ytterligare ett sätt att lära känna sina framtida medstudenter och kollegor och de drar igång redan på måndagen 2/9.

Och jag hoppas på att det här hjälper tills jag är tillbaka och kan svara på frågor direkt igen. Vi ses till hösten!

10 juli, 2024

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Juniora arkeologer sökes till Länsstyrelsen!

Om ni var med på vår senaste träff med aktörer på arbetsmarknaden så träffade ni Länsstyrelsen och hörde om deras arbete och vad som krävdes för att komma dit, vanligen behövde man vara senior arkeolog med flera års erfarenhet – men inte för den här positionen! 

Nu söker Länsstyrelsen juniora arkeologer för en fyra månader lång tjänst med start 1/9 och är ett fantastiskt tillfälle att få insikt i arkeologi som myndighetsutövning och samhällsnytta! 

Ur annonsen:

Arbetsuppgifter

Du kommer att vara placerad i vår arkeologigrupp som består av sju arkeologer och en kulturgeograf. Rollen passar dig som är relativt ny i arbetslivet och behöver bygga upp dina erfarenheter. Exempel på arbetsuppgifter är enklare handläggning av ärenden, registerföring, inventering och sammanställningar. Uppgifterna kan anpassas efter din bakgrund och kompetens.

Som medarbetare hos oss har du tre roller: arbetstagare, kollega samt verksamhetsutövare. I rollen som arbetstagare representerar du myndigheten, tillsammans med dina kollegor bidrar du till det samlade resultatet och som verksamhetsutövare skapar du samhällsnytta utifrån din sakkompetens.

Kvalifikationer

Länsstyrelsen eftersträvar att ha medarbetare med olika egenskaper, förutsättningar och livserfarenheter. Det är samspelet mellan medarbetarnas olikheter och likheter som utgör en av Länsstyrelsens framgångsfaktorer.

Vi söker dig som har:

  • en universitets-/högskoleutbildning inom kulturmiljöområdet så som arkeologi, kulturarv, kulturgeografi eller landskapsvetenskap.
  • grundläggande förståelse för kulturmiljövårdens ämnesfält och lagstiftning.
  • B-körkort.

Som person är du ansvarstagande, strukturerad och flexibel. Du har förmåga att prioritera, hålla dig till satta tidsramar och komma till avslut med det du har påbörjat. Du är bra på att samarbeta och kommunicera med andra men kan även arbeta under eget ansvar med tilldelade uppgifter. 

Positionen söker ni genom formulär på Varbi, och kom ihåg att eftersom det är en offentlig myndighet följer de strikta riktlinjer så var noggrann med att fylla i alla uppgifter och bifoga allt som efterfrågas. 

Lycka till!

4 juni, 2025

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Sommarstudier och pedagogiskt stöd

Terminen är inte riktigt slut än, men om du har fått beviljat riktat pedagogiskt stöd förut och ska läsa en sommarkurs är det dags att se över ditt beslut och förnya det för sommaren. Hela universitetet är svårt att nå mellan midsommar och mitten av augusti – det gäller att vara ute i god tid för alla intyg som ska till rätt person!

Så hör av er till Pedagogiskt studentstöd för det!

2 juni, 2025

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

PhD Greer Jarrett skriver om experimentell navigering //PhD candidate Greer Jarrett writes about experimental navigation

Greer Jarrett börjar närma sig slutseminarium på sin doktorandtid hos oss och har en artikel ute i open access. Eftersom jag vet att hans föredrag hos studentföreningen KNUT var välbesökt och uppskattad tänkte jag sprida den här med.

Foto: Greer Jarrett

I en ny artikel publicerad i Journal of Archaeological Method and Theory presenterar doktoranden Greer Jarrett resultaten av en treårig studie om vikingatidens seglingsrutter i västra Skandinavien. Studien bygger på mer än 5,000 km av experimentella seglatser på nordiska klinkbyggda råsegelbåtar – teknologiska efterföljare till vikingatidens fartyg. Dessa data kompletteras med en digital rekonstruktion av havsnivån från 1,000 år sedan, som visar möjliga ruter och hamnar. Genom detta kombinerade angreppssätt har Greer kunnat identifiera fyra möjliga vikingahamnar längs den norska kusten, vilket bidrar till rekonstruktionen av de maritima färdvägar som förband Arktis med kontinentala Europa. Hamnarnas lokalisering och egenskaper tyder dessutom på att sjöfartsnätverken under vikingatiden byggde på små, till synes isolerade knutpunkter på öar och uddar – långt bort från de skyddade fjordarna var handelsbyarna byggdes på medeltiden.

Från institutionens hemsida:

https://www.ark.lu.se/article/from-the-masthead-to-the-map-an-experimental-and-digital-approach-to-viking-age-seafaring-itineraries/

Och här länken till artikeln själv, som publiceras open access

https://rdcu.be/elhGs

//

Greer Jarrett gave a presentation on some of his research to our student organization KNUT and since that was a popular event I thought I should share this on one of his articles. He is going to present his thesis at the final seminar next week and I thouht this could be of interest to a lot of you.

Foto: Greer Jarrett

In a new article published in the Journal of Archaeological Method and Theory, PhD student Greer Jarrett presents the results of a 3-year study on Viking Age sailing routes throughout western Scandinavia. The study draws on over 5,000 km of experimental voyages onboard square-rigged, Nordic clinker boats, technological descendants of the vessels of the Viking Age. These data are complemented by a digital reconstruction of the coastal landscape as it may have appeared 1,000 years ago, highlighting possible routes and harbours. Through this combined approach, Greer has been able to identify four possible Viking Age harbours along the Norwegian coast, helping to reconstruct the maritime itineraries that connected the Arctic with continental Europe. The location and characteristics of these harbours indicates that seafaring networks in the Viking Age relied on small, seemingly isolated havens on islands and headlands, far away from the inner fjords which sheltered the burgeoning towns of the Middle Ages.

Here’s the article in open access:

https://rdcu.be/elhGs

21 maj, 2025

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Studentmedarbetare i Lunds kommun med GIS

Lunds kommun söker flera studentmedarbetare för nästa termin och det är en tjänst som innebär att hänsyn tas till dina studier och att du får en handledare för uppdraget. Det finns flera tjänster ute som förväntar sig att studenten läst andra ämnen än vår institution tillhandahåller, men för de med erfarenhet av GIS, georeferat och digitala arkiv finns den här: 

Studentmedarbetare – grön omställning, VA-ledningar i GIS

Om ni är nyfikna på vilka andra möjligheter det finns för den sortens tjänster inom Lunds kommun så gå in på deras sida och sök på ”studentmedarbetare” i deras lediga jobb-databas. 

 

 

8 maj, 2025

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Research seminars: Historical Archaeology

Here’s an invitation to attend three research seminars in historical arcaeology at the department: 

Dear all,

 

Next week, we have three exciting seminars in historical archaeology program:

 

Monday, 12.05, LUX: B240

15.15-16.30: Erki Russow (Tallinn University): A Brief Glimpse into the Historical Archaeology in Estonia

 

Tuesday, 13.05, LUX: B336

10.15-11.30: Erki Russow (Tallinn University): From Trade and Consumption to Personal Devotion: Tallinn’s Late Medieval Landfill as a Catalyst for Research

 

Thursday, 15.05, LUX: B237

13.15-15.00: Bernd Päffgen (Ludwig-Maximilian-Universität München): Lost traces? Medieval Jewish quarters in the cities of Bavaria

 

Please join us! If you can’t make it in person, you can join the seminars on ZOOM: https://lu-se.zoom.us/j/66799653993 (the same link for all of them)

7 maj, 2025

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

SI-ledare i arkeologi sökes! Deadline 7/5

Vill du hjälpa studenter arbeta med sitt studiematerial, få en utbildning i SI-pedagogik, jobba i ett arbetslag med andra SI-ledare och vara en del av institutionens verksamhet? Vi letar efter en SI-ledare i arkeologi som under hösten ska hålla veckovisa möten med grundkursen kring deras studier. 

Ur annonsen

Krav för anställningen är att:
• du är antagen till en utbildning vid Lunds universitet
• du har deltagit i SI-PASS som student (om det har erbjudits i de kurser du läst)
• du har själv läst och blivit godkänd på den aktuella kursen kursen (ARKA31) eller motsvarande
• du ligger i fas med dina studier
• du är ansvarstagande, kommunikativ och samarbetsvillig
• du besitter goda språkkunskaper i det språk som kursen bedrivs på
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.


Meriterande för anställningen är att:
• du har mycket goda resultat i den relevanta kursen
• du har ledarskapserfarenhet
• du kan arbeta självständigt
• du har visat engagemang i dina studier
• du har visat engagemang i tidigare SI-deltagande
• du är intresserad av pedagogik, gruppdynamik och ledarskap


Övrigt
Anställningen är tidsbegränsad under perioden 2025-08-25 – 2025-12-19 och avser omfattningen 10% av heltid. Anställningen får inte påverka amanuensens studier negativt. Bestämmelser gällande
utbildningsanställning som amanuens finns i Högskoleförordningen (SFS 2017:284), 5 kap 8-12 §§.

https://lu.varbi.com/se/what:job/jobID:816964

5 maj, 2025

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Stiftelsen Fondazione Famiglia Rausing-utlysning för avancerad forskning

Stiftelsen Fondazione Famiglia Rausing utdelar bidrag för avancerad humanistisk forskning i
Italien


Stiftelsens ändamål är: «To promote and further highly qualified humanistic research, especially
within the archaeological, historical, philological and aesthetic disciplines, to be effected in Italy by
scholars of Swedish citizenship through grants directed to individuals for such research. Grants are
expressly excluded to individuals for their own schooling, for graduation work, for printing costs
not strictly consequent to the research supported by the grants and for attending congresses and
symposia».


Ansökningarna görs på avsedd blankett och skickas tillsammans med bilagor som ett dokument i
pdf-format med e-post till applications@fondazione-rausing.it. Döp dokumentet som följer:
ffr_efternamn_år (t.ex. ffr_Andersson_2025). Se Further instructions for applications.
Ansökningar om forskningsstöd skall vara avfattade på engelska och skall vara Stiftelsen tillhanda
före den 31 maj.


Meddelande om tilldelade medel utsändes i oktober.


Project descriptions should be in English and no more than two pages, Times New Roman 12pt.
Please provide as complete and clear descriptive information as possible about your intended
research work, including purpose and specific aims, brief description, preliminary and previous
results (if any), time plan and implementation, commented budget. If you have requested or
received other grants for the same project, a brief statement on the general funding plan for the
project should be included.

28 april, 2025

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Öppet i LUX under Valborg // Walpurgis opening hours for LUX

LUX: Öppettider under Valborgshelgen 2025

30 april: kl. 07.30–14.00 (efter kl 14.00 kommer inte heller HT-studenter  in i huset).

1 maj: stängt (även för HT-studenter)

2 maj: kl. 08.30–14.00 (HT studenter har access som vanligt)

3–4 maj: stängt (Den 3 maj har HT studenter access som vanligt. På söndagen är huset stängt även för studenter)

De inre korridorerna tänger kl 12 den 30 april.

//

LUX: Opening hours during Walpurgis weekend 2025

30 April: 7.30 a.m.–2.00 p.m. (After 2.00 p.m. the building is closed even for HT-students)

1 May: Closed. (Even för HT-students)

2 May: 8.30 a.m.–2.00 p.m. (HT-students have access as usual)

3–4 May: Closed. (On Saturday HT-students have access as usual. On Sunday the building is closed even for students.)

The inner corridors close at noon April 30.

 

28 april, 2025

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

SI-ledare sökes!

Det har blivit dags att söka amanuenstjänsterna som SI-ledare hos oss! Vi utlyser en tjänst på vardera grundkurs för en student som tidigare gått kursen och vill leda samtal och övningar med kommande studenter. Alla direktiv för hur du ska söka finns i annonsen och var mycket noggrann med din ansökan, endast kompletta ansökningar kan beaktas. Deadline är 7/5!

De ligger på Varbi, portalen för alla arbeten på LU, och du hittar dem genom att gå in på LU:s hemsida (https://www.lu.se/vacancies) under Om universitetet -> Jobba hos oss -> Lediga anställningar -> sortera på ”Forskande och annan akademisk personal”.

En skärmavbild som visar flikarna på universitetets hemsida för att leda till rätt plats
Såhär hittar du tjänsterna som finns i dagsläget

 

23 april, 2025

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Volontärmöjlighet på utgrävning i Grekland // Volounteer at excavation in Greece

Svenska: Utlysning av volontärer: The Little Islandscape of the Saronic Project (LISP) 2025 

DEADLINE 30/4!

Allmän information 

Little Islandscape of the Saronic Project (LISP) söker volontärer bland masterstudenter för att delta i fältarbetet under säsongen 2025 på ön Anghistri i den Saroniska bukten i Grekland. Projektet pågår i fyra veckor under hösten, från den 15 september till den 11 oktober 2025. För att vara behörig att ansöka måste du: 

  • Vara minst 18 år gammal. 
  • Ha en kandidatexamen i antiken eller arkeologi (BA). 
  • För närvarande vara inskriven som student vid ett svenskt universitet vid tidpunkten för fältarbetet.

Fältarbetssäsongen 2025 

Säsongen 2025 kommer att fortsätta fältinventeringen av Anghistri och bygger vidare på 2024 års arbete på den södra delen av ön. Under undersökningen identifierades platser av intresse från förhistorisk, klassisk, bysantinsk och tidigmodern tid. Under 2025 kommer projektet att utvidga sitt arbete till de södra och centrala delarna av ön för att ytterligare kartlägga dess arkeologiska lämningar. 

Fältarbetet inkluderar daglig inventering till fots i krävande terräng samt laboratoriearbete på kvällarna, där artefakter rengörs, katalogiseras och analyseras. Fullständig utbildning ges, men tidigare erfarenhet av fältinventering eller liknande arbete är en fördel. Deltagare bör ha en god fysisk kondition på grund av arbetets krav, och kunskaper i grekiska är meriterande. 

Deltagarna förväntas arbeta måndag till fredag, samt en halvdag på lördagar (arbete avslutas runt lunch). Lördagseftermiddagar och söndagar är lediga för vila eller utflykter i regionen. 

Förmåner  

  • Boende: Delade rum (2–3 personer) tillhandahålls av projektet. 
  • Måltider: En gemensam middag per dag ingår (söndag till fredag). 
  • Resor: Projektet ersätter direktflyg från Sverige om de bokas före den 30 juni 2025. Färjor kommer också att ersättas.

Deltagare ansvarar själva för att ordna sin resa till och från Grekland. Prioritet ges till sökande som kan delta under hela perioden på fyra veckor. Ersättning för resor ges endast vid uppvisande av officiella kvitton. 

Försäkring och ansvar 

Studenter som är inskrivna vid svenskt universitet kan ha försäkringsskydd, var vänlig kontrollera detta. I annat fall måste en speciell personlig reseförsäkring tecknas.

Ansökningsprocess 

Intresserade sökande måste skicka in följande dokument senast den 30 april 2025

  • Ett akademisk CV. 
  • Ett kort personligt brev (en sida) där motivation och relevant erfarenhet beskrivs. 
  • Ange en referensperson (med e-postadress) som är beredd att skriva till stöd för din ansökan.

Skicka din ansökan till chris.nuttall@sia.gr. Vänligen ange ”LISP 2025” i e-postmeddelandets ämne. Utvalda kandidater meddelas senast den 16 maj 2025. Antalet platser är begränsat, så tidig ansökan rekommenderas. Vid frågor, vänligen kontakta projektledaren Christopher Nuttall på ovanstående e-postadress. 

//

 

English: Call for Volunteers: The Little Islandscape of the Saronic Project (LISP) 2025 

DEADLINE 30/4!

General Information 

The Little Islandscape of the Saronic Project (LISP) is seeking postgraduate student volunteers to join its 2025 fieldwork season on Anghistri Island in the Saronic Gulf, Greece. The project will run for four weeks during the fall, from September 15 to October 11, 2025. Applicants must meet the following criteria: 

  • Be 18 years or older. 
  • Hold a BA degree in antiken, arkeologi or related subject.
  • Be currently enrolled as a student at a Swedish university at the time of the fieldwork.

2025 Fieldwork Season 

This season will focus on continuing the fieldwalking survey of Angistri Island, building on the 2024 efforts that explored the southern part of the island. The survey identified locations of interest spanning the Prehistoric, Classical, Byzantine, and Early Modern periods. In 2025, the project will extend its work to the southern and central areas of the island to further map its archaeological record. 

Fieldwork activities include fieldwalking in challenging terrain for several hours daily and evening laboratory work involving cleaning, cataloguing, and analysing artefacts recovered during the day. Full training will be provided, but prior experience in fieldwalking or related tasks is advantageous. Participants should have a moderate level of fitness due to the physical demands of the work, and knowledge of modern Greek is a plus. 

Participants are expected to work Monday to Friday, with a half-day on Saturdays (finishing around noon). Saturday afternoons and Sundays are free for rest or excursions in the region. 

Benefits 

  • Accommodation: Shared rooms (2-3 occupants) provided by the project. 
  • Meals: One group dinner provided daily (Sunday through Friday). 
  • Travel: The project will reimburse direct flights from Sweden if booked before June 30, 2025. Ferries will also be reimbursed.

Participants are responsible for arranging their own travel to and from Greece. Priority will be given to applicants committing to the full four-week period. 

Insurance and Liability 

Students who are enrolled at a Swedish university may have insurance coverage, please check this. Otherwise, special personal travel insurance must be taken out.

Application Process 

Interested applicants must submit the following documents by April 30, 2025

  • An academic CV. 
  • A short personal statement (one page) outlining their motivation and relevant experience. 
  • List one referee (with email address) who is willing to support your application.

Submit your application to chris.nuttall@sia.gr. Please cite “LISP 2025” in the email subject. Selected candidates will be notified by May 16, 2025. Positions are limited, so early application is encouraged. 

For questions, please contact the Fieldwork Director, Christopher Nuttall, at the above email address. 

23 april, 2025

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Äldre inlägg