STUDIEVÄGLEDARBLOGGEN

Blandad information för studenter på Institutionen för arkeologi och antikens historia vid Lunds universitet

Visa rutor

Välkomna alla nya och gamla studenter! // Welcome all new and old students!

Det är dags för en ny termin och vi är glada att välkomna nya och gamla studenter till oss!

Just nu är det många frågor kring sen anmälan, reservplatser och antagningen, så här är några svar:

Den 17/1 börjar alla uppropen och då sker också registreringen på våra kurser. Det går alltså inte att registrera sig själv hos oss utan det sker på plats. När registreringen är klar ser vi hur många som valt att ta sina platser i anspråk och hur många reserver vi kan kalla.

Eftersom vi fortfarande dras med covidrestriktioner har vi antagit precis så många som skulle kunna rymmas i en sal även med platsbegränsning och därför har vi kallat något färre än vad vi brukar. Alla utöver de antagna hamnar på reservlistan, där även de som sökt på sen anmälan hamnar (de som söker i första urvalet rankas efter betyg/poäng medan de som söker med sen anmälan läggs till i turordning efter ansökningsdatum). När vår studieadministratör Susanne Gustafsson har registrerat alla närvarande börjar hon meddela reserverna i den ordning de står på listan. 

För de som blivit antagna med förbehåll är det viktigt att visa upp att man möter kraven så snart som möjligt eftersom det inte går att bli registrerad förrän det är klart. Det går däremot att börja fortsättningskurserna i väntan på att grundkurserna ska rätta sista tentan, men om något annat än sista tentan är kvar vid terminsstart kommer det inte att vara möjligt att gå kursen. 

Inte förrän registreringen är gjort kommer CSN igång och det går att skaffa ett LU-kort och liknande. Men innan dess har alla antagna tillgång till canvas och kan börja delta i undervisningen. 

Vi hoppas förstås att det här kommer att gå så smidigt som möjligt för alla, men om ni stöter på problem utöver sådant jag nämnt här ovan bara kontakta mig så ska vi se vad vi kan göra!

 

//

Welcome, and welcome back! It’s time for a new semester and we are happy to have you all here. 

Right now most ot the questions put to me concern the introductory meetings, registration and the reserve lists, so I thought I’d answer some of them here. As this is in English it’s only applicable to our courses held in English, the text above describes the situation for our Swedish courses. 

Due to the repeating covid situation we have a strict limit to how many students we are able to accept and still be allowed campus based teaching (in the not too far future, fingers crossed). After the introductory meeting we have the firm numbers on how many extra students from the reserve lists we are able to call. It’s not possible to register by yourself online with us. This is something that our administrator Susanne Gustafsson will handle, and she’s also the one who will contact any reserve listed students. 

If you are accepted but under certain conditions you will have to prove at the introduction that you are qualified to attend. For our bachelor students who applied and got accepted to an advanced course this means that until you got your grade and finished your bachelor course you can only follow the course, not get registered. This have consequenses for CSN so keep that in mind and provide your qualifications as soon as possible! 

If you encounter any problems you need help solving, contact me and we’ll try to figure out a solution! 

14 januari, 2022

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

En termin är över // The semester comes to a close

Sista dagen på terminen är en anledning att fira allt man åstadkommit! För våra kandidatstudenter är det dessutom den stora dagen då de lägger fram sina uppsatser – lycka till och gratulerar! För alla, oavsett nivå är det en chans att summera terminen, städa av skrivbordet och ta en paus. Även om just pausandet kan vara extra svårt när det rör sig om övergången höst-vår eftersom det knappt hinner vara en helg emellan! 

Det finns några saker som kan vara bra att tänka på just vid terminsslutet:

  • Kontrollera att du har gjort alla obligatoriska moment, skickat in kompensationsuppgifter osv. Sådant är mycket svårare att ordna i efterhand än vad man kan tro, de är alltid något som sker under terminstid och ifall det skulle dra över tiden kan det påverka möjligheten att få kursen registrerad som fullgjord. Poängen får ni ändå, men för att kunna använda en kurs i sin examen måste den vara markerad som färdigt = alla moment avklarade, även de som inte ger poäng. 
  • Spara kursbeskrivning, läromål, litteraturlista och andra saker som i framtiden kan användas för att bevisa vad som ingick i just den version av kursen du gick. För det fall du behöver bevisa att kurser inte överlappar varandra, eller bevisa vad som ingått i utbildningen du tillägnat dig för att kanske bli påtänkt för en position, ett stipendium, eller för att tillgodoräkna dig det i framtiden är det här oumbärligt. Även om det mesta går att hitta digitalt i arkiv tar sådant alltid mycket längre tid än man tror och det är inte alltid det är tillförlitligt vad som finns arkiverat. 
  • Kontrollera dina poäng i Ladok och se så att allt som skulle vara inrapporterat är det. Den sista tentan brukar man få vänta på, men allt annat ska vara på plats. 
  • Om du behöver göra en omtenta för någon delkurs, ta reda på när nästa tillfälle är och skriv upp när du behöver anmäla dig till den så du inte missar en möjlighet att avsluta kursen. För våra grundkurser kommer det en chans redan kommande termin eftersom vi ger dessa varje termin, för alla periodiserade kurser är nästa chans när uppsamlingstentan går i augusti, och ifall det rör sig om terminens sista tenta så ligger omtentan en bit in på nästa termin så det kan få effekter på registrering och därmed CSN. Var noga med detta.
  • Glöm inte kursutvärderingen!

Men det finns också lite andra saker man kan göra för att få känslan av att något stort är avklarat och att något nytt kan börja. 

  • Samla dina anteckningar, papper och annat löst du vill behålla från terminen i en pärm.
  • Rensa din inbox, kopiera ner det du vill ha kvar av materialet på canvas, kolla så dina anteckningar online är i ordning (använder du OneNote eller Notions är det ett utmärkt tillfälle att göra en arkivmapp, även i mailprogrammet) 
  • Gör något riktigt roligt i helgen för att fira! 

 

//

For most of our international students this is just a weekend between courses, since our masters will stay with us at least one more semester and our SASH-courses are something you do apart from your main studies – but the advice above is still valid and so are the congratulations on a semester done! 

Before you leave our department make sure you have checked the following:

  • Have you handed in all the assignments? Made sure you participated in all mandatory seminars or asked to compensate for things you missed out on? Check that it’s all in order because this is much harder to do once the semester is over and the teachers have moved on to other things. Some mandatory elements have to be done on location and that can get tricky if you’re not even in the country anymore. 
  • Save all documentation around your course. Required reading, course goals and syllabus, maybe even the schedule if you need it to prove your studies when you return to your home university. I’ve been asked to provide a lot of odds and ends after the fact and it’s often difficult to find exactly what each student need, so make the effort to gather the documents you need in advance.
  • Check that your credits have been properly registered in Ladok and if you need a printout with a stamp from the department let me or our administrator Susanne Gustafsson know and we can help. 
  • If you need to redo an exam make sure to not when the next opportunity is and how/when you have to apply for it. 
  • And don’t forget to do the course evaluation! 

There’s also some softer things to do to mark the transition from autumn semester to spring and a new year:

  • Gather your notes, papers and other odds and ends from the course in one place. Make a clear desk for your next semester.
  • Check and clear your inbox, copy what you want to keep from Canvas and if you take notes online (OneNote or Notions for example) it’s a good time to add an archive and group it all there so it’s easy to find in the future if it’s needed. This goes for emails as well.
  • Do something really nice to celebrate! 
14 januari, 2022

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar


Applying for a master with us

The application deadline for our master’s programme is fast approaching! All relevant documents has to be uploaded at www.universityadmissions.se by January 15th and I always get a lot of questions around the entire thing, and most of the information can be found at our homepage, but to sum up some of the most common questions I thought I should take the opportunity to answer them here. 

What specialisation within the department should I apply for? You should apply for the one that closest resemble the title of your bachelor degree. If your BA is in ”classical archaeology” you should apply for ”classical archaeology and ancient history”, and if it says ”archaeology and anthropology” you apply for ”archaeology” with us. According to our rules you have to build your master on top of your bachelor and that’s why you cant change specialisation between degrees. 

What kind of documentation should I upload? You should provide a transcript into English or Swedish of your previous grades and your bachelor (Danish and Norwegian are also accepted). If your bachelor isn’t completed yet you need to provide documentation that supports your ability to recieve one before the start of the programme, like a certificate of enrollment or similar. There’s no need for a CV apart from a transcript of your academic merits. Apart from that you need to submit a Statement of Purpose.

Statement of Purpose? How? What? Where? A statment of purpose is a letter to us of no more than 300 words where you give the reason for choosing to apply with our programme, what you think it can give you and what you bring to the table. It’s also where you describe your research interests. Check out the description at https://www.ark.lu.se/en/education/masters-programme/ but as you can see there is no template for this letter, rather it’s your own words that matter. You upload it together with the other documentation at www.universityadmissions.se.

Do I need to choose all the courses at once? No, you will apply for one semester at a time once you are accepted into the programme. You are guaranteed your place at the course of your choice, and all exept the work placement are taught in English. 

I’ve read all the information at www.ark.lu.se and www.universityadmissions.se but I have so many more questions, where do I turn? For anything that’s not financial you can start out with contacting me at agneta.ormes@ark.lu.se and I’ll figure out who you need to contact if it’s not something I can answer. I have several time slots a week for zoom meetings that you can book too, and sometimes that’s the easisest way to get a lot of questions asked at once. So don’t hesitate to write to me and we take it from there! 

10 januari, 2022

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Ansöka till masterutbildningen

För alla våra tidigare studenter som vill gå sin masterutbildning hos oss är det nu hög tid att skicka in en ansökan.

Det är det viktigt att tänka på att det är en internationell utbildning och att den därför utlyses och ansöks i den internationella antagningsomgången! Det betyder att deadline för ansökan är den 15/1 2022. Du kan läsa allt om utbildningen på vår hemsida: https://www.ark.lu.se/utbildning/masterutbildning/ 

För att ha en chans att bli antagen är det ytterst viktigt att skriva ett Statement of Purpose och bifoga med sin ansökan. Du laddar upp det tillsammans med alla andra dokument du åberopar på www.universityadmissions.se där du också kan se allt som behöver finnas med och vilka viktiga datum det finns att ta med i beräkningarna. https://www.universityadmissions.se/en/apply-to-masters/

För att bli registrerad på programmet behövs en färdig och uttagen kandidatexamen, men för att ansöka behöver du bara vara i färd med att färdigställa den. Det finns alltså inga hinder att söka fast du fortfarande håller på att skriva din kandidatuppsats och dessutom behöver hela vårens poäng för att komma upp i en examen. Det innebär bara att du behöver ta ut din examen under sommaren och kunna uppvisa den vid registreringstillfället.

De antagna till vårt masterprogram har förtur till alla våra avancerade kurser och de platser som blir över utlyses som fristående kurser. Dessa kurser går att söka  ifall det är av större intresse för just din utbildningsväg att läsa enbart några av dem (för att du planerar ta delar av din master utomlands eller vid ett annat lärosäte, till exempel). Om så är fallet ska du vänta och ansöka vid den vanliga nationella ansökningsomgången istället. Den öppnar för ansökan i mars. 

Lycka till!

 

3 januari, 2022

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar



Global uppvärmning i perspektiv // Global warming in a long perspective

Det finns många sätt att använda vår förhistoria och historia för att få perspektiv på saker – här är ett utmärkt exempel på det tillsammans med den globala uppvärmningen

//

There are many ways to use our prehistory and history to put things in perspective. Here’s an excellent use of it in relation to global warming!

22 december, 2021

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar


Arbetsannons: Glimmingehus söker museipedagog med marknadsföringsansvar

Den här annonsen gäller Glimminghus som söker en person som kan fylla två sorters behov, både som museipedagog och inom marknadsföring:

Museipedagog med marknadsföringsansvar sökes till Glimmingehus:

”Vi söker dig som tillsammans med oss andra vill delta i utveckling och praktiskt genomförande av verksamheten på Glimmingehus samt får oss att tänka nytt! Du kommer att som museipedagog arbeta med utveckling och inte minst genomförande av museipedagogik som ingår i all publik verksamhet på Glimmingehus, både på plats och digitalt. I tjänsten ligger ansvar för marknadsföring av Glimmingehus, vilket också omfattar sociala media, press och webben. Parallellt med det museipedagogiska arbetet kommer du att ansvara för och utveckla marknadsföringen vid Glimmingehus, vilket ställer krav på att du både kan och tycker om att arbeta strategiskt och praktiskt med marknadsföring, sociala media, press och webb”.

”Då Glimmingehus är en liten organisation, så är det centralt att man rycker in där det behövs och har ett prestigelöst förhållningssätt där man sätter besökaren i centrum. Jobb på kvällar och helger kan förekomma”.

”Kvalifikationskrav:

  • Akademisk examen i något kulturhistoriskt ämne såsom arkeologi, historia eller etnologi eller akademisk examen i pedagogik med studier i något kulturhistoriskt ämne eller annan högskoleutbildning som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig.
  • Erfarenhet av både strategiskt och praktiskt ansvar för marknadsföring, sociala media, webb och presskontakter.
  • Praktisk erfarenhet av och kunskap om användningen av digitala verktyg och resurser.
  • God kommunikativ förmåga på svenska och engelska i tal och skrift”.

”Det är dessutom meriterande om du har:

  • Erfarenhet av att arbeta med museipedagogik eller som lärare
  • Erfarenhet av att arbeta med turism eller inom besöksnäring
  • Erfarenhet av att driva projekt
  • Intresse för och kunskap om medeltiden
  • Erfarenhet av att producera film, livesända
  • Erfarenhet av levandegörande av scener såsom dramatisering”.

Jobbet kräver B-körkort och tillgång till bil.

Läs mer i platsannonsen och sök senast 24 januari. Lycka till!

Platsannons: https://www.raa.se/aktuellt/jobba-hos-oss/lediga-tjanster-att-soka/museipedagog-med-marknadsforingsansvar-till-glimmingehus/

 

20 december, 2021

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Nyare inlägg Äldre inlägg