STUDIEVÄGLEDARBLOGGEN

Blandad information för studenter på Institutionen för arkeologi och antikens historia vid Lunds universitet

Visa rutor

A Beginner’s Guide to Swedish Academia

In a new book, A Beginner’s Guide to Swedish Academia, Young Academy of Sweden want to remove time consuming obstacles for international researchers working within the Swedish academic system. It is primarily geared toward PhD-students and young or newly arrived researchers but it might be of interest to our master students as well. Follow the link and download a pdf for your perusal. 

26 januari, 2023

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Stipendier

För att komma iväg på grävning eller en annan resa som ger erfarenheter att lägga i CV:t kan vara en ekonomisk svårighet. Att hitta stipendier som skulle täcka resan kan vara en djungel men google din vän. Att leta rätt på dem kan vara tidskrävande och att skriva ansökningar är också en insats, men det är värt att försöka. 

Sökord kan vara ämnesnamnet (antikens kultur/arkeologi/osteolog etc), humaniora, Lunds universitet, din hemort, syftet med ansökan (utbildning/utgrävning/forskning/uppsats/konferens etc), eller annat du tycker är relevant. Var kreativ och ihärdig.

Här är några tips från handledare och lärare och det finns många andra därute:

Fakultetens forsknings- och resestipendie utlyses i januari 2023. Håll ögonen öppna!

Stiftelsen Längmanska kulturfonden har en utlysning just nu. 

Anérstiftelsen ger bidrag till utbildningar som inte går att ta i Sverige. De öppnar sin ansökningsperiod i april 2023 och antagningsbesked behövs.

Akademiska föreningen har också stipendier för studenter som är aktiva i studentlivet och har studerat mer än två terminer. Dessa utlyses i februari och september varje år.

Global grant är en databas för fonder och stipendier och studenter vid Lunds universitet har tillgång till den genom LUX-biblioteket. Där finns också en guide till hur det går till att söka stipendier och annat att tänka på. 

Lycka till!

30 december, 2022

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Jobba som ambassadör

Fakulteten för humaniora och teologi anlitar nya studentambassadörer löpande och det är ett arbete som går att ha vid sidan av studierna. Du ska vilja inspirera andra och gilla att prata med folk, och du får förberedande utbildning innan alla studentmässor och andra tillställningar drar igång. Vi på institutionen ser gärna att det finns en eller två arkeologer och antikare bland ambassadörerna och för våra ämnens talan därute så jag hoppas att någon eller några känner sig kallade. 

Naturligtvis är det arvoderat och ni får ersättning per timme. Gå in på länken och läs mer och läs också de olika berättelser som tidigare studentambassadörer har lagt in. 

Eftersom studentlivet är rörligt, och studierna har olika hög belastning per termin är det också rotation på ambassadörerna och det går bra att inkomma med ansökan närsomhelst under terminerna.

Varför inte idag?

29 december, 2022

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Bli anteckningsstöd eller mentor

Bland alla jobb en kan göra som student finns det somliga som har större betydelse även för andra. Inom verksamheten för pedagogiskt stöd finns det två uppdrag som bara en annan student kan utföra och det är att vara anteckningsstöd eller personlig mentor. 

Varje termin har vi studenter i nästan varje kurs som behöver hjälp med anteckningar. Av förklarliga skäl finns det ingen annan än en medstudent som kan ge det stödet och det är ovärderligt för den som får ta del av anteckningarna. För den som ger anteckningsstöd är det däremot arvoderat! Hur det går till och vad arvodet är kan du läsa mer om här

För de som inte tar organiserade anteckningar men ändå vill dela med sig av erfarenheter, lyssna, hjälpa till och ställa upp så letar vi alltid efter nya mentorer till mentorsverksamheten på Pedagogiskt stöd. Då blir du en personlig mentor till en student som behöver någon att prata med om hur det går till att vara student på universitetet, kanske om hur en lägger upp sina studier eller annat ännu mer praktiskt. Det rör sig om ett par timmar per vecka och även det är arvoderat. Du hittar mer information om vad som förväntas och hur det fungerar här

Båda dessa uppdrag är viktiga och kommer också att resultera i ett intyg och en punkt på ditt CV. Det säger saker om din person och dina färdigheter att du kan vara till stöd och hjälp för någon annan, att du kan verbalisera dina egna erfarenheter, sålla information, vara stadigt närvarande och genomföra en uppgift över lång tid. 

Om du har funderingar är du hjärtligt välkommen att komma med dem till mig, och annars är det bara att anmäla intresse i portalen hos Pedagogiskt stöd!

28 december, 2022

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Varma hälsningar på den kortaste dagen // Warm greetings on the shortest day

Glad midvinter! Den 21/12 är den kortaste dagen på året och omärkligt vänder vi här. Jag önskar er alla en skön vintervila, oavsett om det är en helg eller två eller en längre tid än så. Jag hoppas att ni får äta gott, sova länge och umgås med personer ni tycker om och har saknat. Jag hoppas att ni kommer tillbaka till oss med nya krafter och förnyad nyfikenhet nästa år! 

Gott slut och gott nytt!

//

Happy Solstice! The 21st of December is the shortest day of the year and we pivot here. I wish all of you a restful time, no matter if it’s a weekend or two, or longer. I hope you get to eat well, sleep in, hang out with friends and people you’ve missed. I hope you return to us with renewed curiosity and refilled energy in the new year.

I wish you a good end to this year and an even better start to the next!

21 december, 2022

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Knutfest! // Knut Party!

Efter flera års uppehåll är det äntligen, äntligen dags igen för KNUTFEST!  Jag sjunger gärna vår studentförenings lov och den här festen är ett utmärkt exempel på deras driv. Den går av stapeln den 14/1 och det är ju precis i skarven mellan terminer så ett perfekt tillfälle att gå igenom (eller försöka glömma) terminen 😉
 
Den 14e januari är det dags, då går KNUTFEST 2023 av stapeln!
Festen är detta år i form av en sittning som kommer vara på Kalmar Nation här i Lund.
 
Det finns två prisalternativ, det billigare täcker en trerätters måltid samt alkoholfria dryckesalternativ, och den dyrare samma mat men med alkoholhaltiga drycker.
 
Temat för detta år är ”dåtid, nutid, framtid”, var kreativa så skapar vi en underbar kväll tillsammans!
 
Betalning görs senast söndag 8e januari antingen via Swish till David Frank-Waisman på telefonnummer 0709990725 eller via överföring till kontonummer 9907252119 via bankgiro. Om inget av alternativen fungerar så kontakta styrelsen.
 
 
//
 
Finally we have another chance to attend the KNUT PARTY! It’s been years since last time. I don’t miss a chance to sing their praise and this party is a perfect example of their dedication to the fun and wellbeing of all our students. Join in and celebrate (or try to forget) the past semester and prepare for the coming one! 
 
The 14th of January it’s finally time, and KNUTPARTIES return!
This year our party will be in the shape of a three course sittning at Kalmar Nation in Lund
 
There are two price alternative, 260 Kr for the three course dinner and alcohol free drinks and 360 Kr for the same dinner but with alcohol drinks!
 
The theme this year is ”past, present and future”, be creative and we’ll make a fantastic evening together!
 
Payment has to have been sent latest on the 8th of January through Swish to David Frank-Waisman (0709990725) or through bank transfer to 9907252119. If none of the options work you are free to contact the board to find a solution.
 
You can book your seat at the table through the link provided at the Facebook page, or follow this link
19 december, 2022

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Nya SI-ledare sökes!

Edit: nu är annonsen uppe!  In och sök!

Om du funderat på att söka som SI-ledare i ett av våra ämnen har du världens chans nu! Till terminsstart behöver vi SI-ledare i tre ämnen: antikens kultur och samhällsliv, arkeologi, och historisk arkeologi. De kommer att utlysas i universitetets gemensamma annonsbas, Varbi, som amanuenstjänster på 10-15% (dvs 4-6 timmar/vecka). Lönen betalas ut månadsvis och är baserad på % av en heltid som skulle gett 25000/månad.

Men långsamt mala universitetets kvarnar så den annonsen är ännu inte uppe. Däremot går det bra att redan nu förbereda sig på att ansöka genom att göra en profil i Varbi och jag bokar gärna in en intervju i väntan på ansökan också. Terminsstarten väntar ju inte på att Varbi ska uppdateras och eftersom genomgången SI-utbildning är ett krav för att göra jobbet och dessa ligger i januari kommer tiden mellan ansökan och besked att vara kort! 

Här är annonstexten, och eftersom delen som är under ”såhär söker du” gäller Varbi får du gärna maila mig så länge om du tänker söka! (agneta.ormes@ark.lu.se)

Arbetsuppgifter och ansvarsområden

Institutionen för arkeologi och antikens historia söker tre SI-ledare, en var i de tre ämnena antikens kultur och samhällsliv, arkeologi och historisk arkeologi. Tjänsten avser både grundkurs och fortsättningskurs i varje ämne under vårterminen 2023 med anställningstid 2023-01-05 – 2023-06-15.

Som SI-ledare kommer du regelbundet (i genomsnitt en gång i veckan för grundkursen, mer sällan för fortsättningskursen) att ordna möten där du leder studentgrupper i ditt ämne enligt gängse SI-metodik. Syftet med SI-passen är att studentgruppen ska diskutera ämnets begrepp och frågeställningar och tillsammans komma fram till svar och lösningar. Studenterna lär sig att se varandra som lärresurser och tränas i kollaborativt lärande.

Som SI-ledare har du som uppgift att leda studenterna och strukturera SI-passen så att dessa fungerar optimalt. Tillsammans med gruppen bearbetar ni kursinnehållet som redan presenterats av lärarna och din roll som SI-ledare är att vara ett stöd och bollplank i denna process.

Utöver att förbereda och leda SI-pass i aktuell kurs ska du också:
– Registrera och rapportera närvaro efter varje SI-pass.
– Skriva en reflektiv rapport efter varje SI-pass.
– Schemalägga dina egna SI-pass i kontakt med studieadministratören, och i övrigt bistå med SI-administration.

– Delta i metodhandledarmöten ca var tredje vecka.

– Observera de andra SI-ledarna i arbetsgruppen 1-2 gånger per termin och ge feedback
– Även andra arbetsuppgifter kan förekomma.

Arbetstiden är förlagd till undervisningstid, måndag-fredag mellan klockan 08.00-17.00.

Kvalifikationer
För att söka en amanuenstjänst måste du vara antagen till en utbildning på grund- eller avancerad nivå på fakulteten. Masterexamen får inte vara uttagen.

Krav för anställningen är:

  • du ska vara antagen till en utbildning inom HT-fakulteterna
  • du ska ha deltagit i SI-pass som student
  • du ska ligga i fas med dina studier
  • du ska relativt nyligen ha läst och blivit godkänd på kurserna du vill leda
  • du ska vara ansvarstagande, flexibel och beredd att anpassa dig till studentgruppens behov
  • du ska ha goda kunskaper i svenska och engelska 

Krav för att vara SI-ledare är dessutom genomgången SI-ledarutbildning. Denna erbjuds för blivande SI-ledare i början på varje termin. Du kan alltså söka tjänsten utan att ha genomgått SI-ledarutbildning. Utöver detta läggs mycket stor vikt vid personlig lämplighet.

Meriterande för anställningen är:

  • du har mycket goda resultat i kurserna du vill leda
  • du har ledarskapserfarenhet (inom t.ex. idrott, scoutrörelsen osv.)
  • du har lätt för att samarbeta med andra
  • du kan arbeta självständigt
  • du blivit rekommenderad av en lärare eller av din SI-ledare
  • du är intresserad av pedagogik, gruppdynamik och ledarskap

Hänsyn kommer att tas till hur den sökande genom sin erfarenhet och kompetens bedöms komplettera och stärka arbetet inom SI-verksamheten samt bidra till dess framtida utveckling. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för uppgifterna.

Övrigt
Anställningen är tidsbegränsad till perioden 2023-01-05 – 2023-06-15 och avser omfattning 15%  Anställningen får inte påverka amanuensens studier negativt. Bestämmelser gällande utbildningsanställning som amanuens finns i Högskoleförordningen (SFS 2017:284), 5 kap 8-12 §§.

Så här söker du
Ansökan ska innehålla CV och personligt brev med motivering till varför du är intresserad av att vara SI-ledare och på vilket sätt du är lämplig för detta uppdrag. Bifoga utdrag från LADOK som visar att du är i fas med studierna och godkänd på kursen som du vill vara SI-ledare på (ange tydligt i din ansökan vilket ämne som du vill bli SI-ledare i). Ansökan bör även innehålla en skriftlig personlig reflektion om SI och dess betydelse för studenterna (max 100 ord). De högst rankade sökande kommer att bli kallade till intervju.

Välkommen med din ansökan!

12 december, 2022

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Canvas resource in English for master students

MA-thesis writing resource was developed at the Department of English at SOL (next door to us) with the aim to give students strategies for their master’s thesis. It contains advice around structure, outline, language and more. 

I know it’s early days yet, the master thesis course doesn’t start until mid January, but wanted to make you all aware that this is available!   

Register at: https://canvas.education.lu.se/enroll/KWHCD7

 

9 december, 2022

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Masteransökan förklarad // Master’s application process explained

Att söka till vårt masterprogram är en lite annorlunda process än vad det brukar vara att söka till universitetet och det kan kännas svårt och intimiderande. Knut har därför ordnat en workshop med mig där vi tillsammans kommer att prata om ansökan, statement of purpose, viktiga datum och vad som skiljer ett program från en fri examen. Här har du deras event på facebook, och det går bra att dyka upp i A223, 15.30 på måndag 12/12. 

//

This Monday, the 12th December at half past three in A233, Knut has arranged a workshop in how to apply for our master’s programme and I’ll help out and answer all questions to the best of my knowledge. We’ll discuss what’s the difference between a programme and a free-standing master degree, what a Statement of Purpose is, and all other questions that arise. See all information at the facebook page or just show up!

8 december, 2022

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Nyare inlägg Äldre inlägg