Undervisning flyttas till online/ Lectures will be online from now on

Än så länge är universitetet öppet för besök, biblioteket är öppet för utlån och det finns personal på plats på institutionen. Alla era lärare jobbar stenhårt med att försöka få det här att fungera så smidigt som möjligt och för att få uppdaterad och relevant information bör ni se till att ni kommer åt Canvas och att er lärare har den emailadress som som använder oftast.

Jag kommer att hålla mina vanliga kontorstider (måndag, onsdag, fredag) och jobba på plats så länge det är möjligt, men kommer också att så fort det går att ordna göra så att det går att ta möte med mig via kamera och mikrofon.

Tills vidare hoppas jag att ni alla håller er säkra och friska!

In English:

So far the university buildings will remain open, that includes the library, and staff will continue to come to the department. All your teachers work double-time to make the transition to online teaching as easy for all as possible. To keep informed of any changes make sure you can reach Canvas from home and that your teacher have your current email adress.

For now I’ll keep my scheduled office hours (monday, wednesday, friday) but I’m working on a solution to be able to take meetings via video chat as well.

Keep safe and stay well!

/Agneta

Det här mailet kommer från vår studierektor Fredrik, jag delar det här också för säkerhets skull:

”English below

Hej alla studenter vid institutionen för arkeologi och antikens historia,

Som flera av er kanske redan hört så kommer Lunds universitet att från och med i morgon den 18/3 övergå helt till distansundervisning. Detta innebär att ingen campusundervisning kommer att ske och att föreläsningar, seminarier etc. istället kommer att bedrivas online via Canvas i så stor utsträckning som möjligt. För några kurser som har praktiska moment (t.ex. laborationer med artefakter och specifik teknisk utrustning, eller fältarbete), kan detta dock innebära att sagda praktiska moment skjuts på framtiden till en tidpunkt då de kan utföras på campus eller i fält igen. Lärarna på respektive kurs kommer att kontakta er med mer kursspecifik information, men var förberedda på att det kan dröja en tid innan formerna för onlineundervisningen har bestämts och innehåll skapats.

I övrigt ber vi om ert tålamod under denna omställning och råder er att hålla er uppdaterade via universitetets sida information om Coronaviruset:

Dear all students at the dept of archaeology and ancient history,

As many of you may already know, Lund University have decided to move all its teaching online starting tomorrow, March 18. This means that no teaching will be held on campus, and that lectures, seminars etc. will run online via Canvas as much as possible. For some courses with more practical teaching elements (such as labs with artefacts or specific technical equipment, or fieldwork), we may be forced to move said practical elements to a later date when they can be carried out on campus or in the field again. The teachers on your courses will contact you as soon as possible with course specific information, but be prepared that it may take some time before the forms of the online teaching have been determined and content been created.

In addition, we ask for your patience during this transition, and ask you to keep yourself updated via the university webpage with information on the Coronavirus:

Best, och vänliga hälsningar,

Fredrik Ekengren