Skärpta rekommendationer // new stricter guidelines

Region Skåne har utfärdat nya riktlinjer på grund av en rapporterad drastisk generell ökning av covid-19 i Skåne.

Mer information finns på Region Skånes hemsida: https://www.skane.se/organisation-politik/Nyheter/Halsa-och-vard/2020/skarpta-rad-for-att-bromsa-smittspridningen-i-skane/

Det innebär för dig som är student vid Humanistiska och teologiska fakulteterna att förändringar i undervisningen kan komma att göras under de tre veckor som de nya riktlinjerna gäller. Detta för att minska trängsel och onödiga resor.

• undervisningen kan komma att läggas om till digital/distans där det är möjligt. Du hittar information om vad som gäller för just din utbildning via din lärplattform Canvas.
  • Våra hus (SOL och LUX) kommer från den 2 november och tre veckor framåt att stänga kl. 17.00. HT-studenter och alla studenter vid Institutionen för kommunikation och medier kommer dock in som vanligt även utanför öppettiderna (vardagar kl. 6.30-22.00 och lördagar kl. 10.00-16.00) med LU-kort + kod.
  • HT-biblioteken kommer under motsvarande tid under mån-fre att ha öppet fram till 16.00. Liksom tidigare är biblioteken stängda under helgdagar.

Det är viktigt att anställda och studenter:

• undviker att resa med kollektivtrafik eller andra allmänna färdmedel
  • arbetar eller studerar hemifrån när det är möjligt
  • undviker att umgås med andra personer än de som man bor med eller träffar varje vecka.

Alla måste bidra till ett gemensamt ansvarstagande för att upprätthålla en säker arbets- och studiemiljö. Det är därför mycket viktigt att du:

• stannar hemma vid minsta tecken på sjukdom. Även om du bara har lindriga symptom
  • håller avstånd
  • iakttar god handhygien
  • inte stannar kvar i universitetets lokaler längre än du behöver. Universitetet stänger inte lokaler för vare sig studenter eller medarbetare, men vi behöver alla anstränga oss ännu mer för att hålla avstånd och undvika trängsel speciellt i studieplatser och bibliotek.

Detta gäller till och med den 17 november, men kan förlängas eller ändras om andra rekommendationer från myndigheter och regering utfärdas.

Har du frågor som rör informationen i utskicket? Kontakta HT-fakulteterna på studentinfo@ht.lu.se. Och har du några andra frågor eller vill anmäla att du blivit sjuk maila mig på agneta.ormes@ark.lu.se

N.B. An English version of this information will be published as soon as possible on our website: https://www.ht.lu.se/en/education/covid-19-coronavirus/

Here is a short summary in the mean time (from me):

• Your lectures and other course work can be changed at short notice, check in with your schedule, canvas and the email regularily.
  • The department and the faculty buildings will close earlier for the next three weeks or longer and that includes the libraries (16.00 for now). The buildings will be open to students outside of opening hours but all students and staff are asked to not remain on the premises longer than necessary.
  • Study at home when possible
  • Avoid public transportation
  • Keep a safe distance
  • Be careful with hand hygien
  • Always stay at home when you show the least symptoms.

If you have any concerns after you’ve read the full information on the website contact HT-faculty at studentinfo@ht.lu.se. Or if you have concerns regarding the Department or want to report sickleave email me at agneta.ormes@ark.lu.se

Stay safe!

30 oktober, 2020