STUDIEVÄGLEDARBLOGGEN

Blandad information för studenter på Institutionen för arkeologi och antikens historia vid Lunds universitet

Visa rutor

Kurs i antiken på avancerad nivå – läs i Aten!

För alla antikare på avancerad nivå finns det två kurser som är extra speciella – de vid de svenska instituten i Rom och Athen! På hösten går det en i Athen och på våren en i Rom (detta kan komma att ändras men så är det sagt just nu). Som antikare är detta en chans att läsa om det arkeologiska materialet och om lämningarna på plats och en möjlighet att se alltsammans. Det är kurser med få platser så sök så ofta som det är möjligt för att öka chansen att komma med. De kräver också ett personligt brev som en del av ansökan och sådana blir man bättre på att skriva av övning, så det är inte bortkastad möda att ansöka även om en inte skulle komma in vid första försöket. 

Här är länken till höstens kurs som administreras via Stockholms universitet. Lycka till! 

1 april, 2022

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Ny praktikkurs på grundnivå

Det är som bekant dags att söka till hösten och det finns kurser utanför vår institution som ändå har direkt bäring på en examen hos oss. Den nyskapade humanioragemensamma praktikkursen är en sådan. Den heter Praktikkurs – humanister i arbetslivet och den är öppen för alla som studerar någon form av humaniora eller teologi, den löper över en hel termin och ligger på grundnivå med kravet att du ska ha läst 60 hp av ett humanistiskt ämne samt ordna din egen praktikplats. Den är förstås CSN-berättigad och eftersom den kan ingå i en kandidatexamen konkurrerar den inte med den praktikkurs på 15 hp som vi har på masternivå på genom institutionen. 

Eftersom den kommer att fortsätta att gå framöver kan det vara en god idé att kolla in den redan nu så att du vet vad som väntas ifall du vill söka den, till exempel som den sista terminen på en kandidatutbildning?

1 april, 2022

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Föredrag om arbete efter studier: Vikingatider

Humanistkåren har ordnat en serie föredrag med folk som har en examen från humaniora och sedan fått jobb. Imorgon torsdag, kl 12.15–13 i sal LUX C126, kommer Sofie Caspersen, som har en kandidat i historia från Lunds universitet, att hålla en föreläsning om sitt yrkesliv och sin arbetsplats. Hon jobbar på Vikingatider, som är ett arkeologiskt friluftsmuseum där både historiker och arkeologer arbetar. Följ länken här till eventet på kårens facebooksida: https://fb.me/e/3ivlQl4ck

30 mars, 2022

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Uppsats med arkivmaterial? Skynda på!

Som jag skrev i det förra inlägget håller LUHMs arkiv på Gastelyckan på att packa ihop samlingarna för en flytt till nya lokaler. Även om det tar tid att göra kommer det att innebära att materialet där kommer att vara otillgängligt de närmsta åren. Flytten är inte planerad att vara klar förrän ca 2026-2027. För alla våra forskare som jobbar med material därifrån finns det möjlighet att beställa fram det nu och göra upp en plan, men för våra studenter som påbörjat men inte avslutat sina uppsatser om material därifrån är det skarpare läge. Om uppsatsen ska bli klar innan 2027 och du har behov av det fysiska materialet är det nu bråttom att bli klar. Kom då ihåg att det är möjligt att lägga fram uppsatsen i augusti på uppsamlingstillfället så länge du anmäler det till din lärare innan terminen är slut. 

För kommande uppsatsers del går det förstås utmärkt att använda sig av material från Malmö eller Helsingborg istället. 

24 mars, 2022

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Arbetsannons: Amanuens på Gastelyckan

Historiska museet ska flytta sina samlingar från arkivet på Gastelyckan till nybyggda lokaler och som alla kan förstå är det ett enormt arbete! Därför utlyser de nu amanuenstjänster som kommer att löpa under större delen av flytten. Det här är en lysande chans att jobba under studietiden med precis sådant som studierna handlar om! 

Det nedan är klippt ur annonsen, läs hela här

Historiska museets samlingar behöver förberedas inför den kommande flytten och fram till 2026 kommer museet behöva registrera, fotografera och packa om de omfattande arkeologiska samlingarna. Vi utlyser därför 1-6 amanuenstjänster på deltid som kan vara behjälpliga i ompackningsarbetet. Placeringen kommer att vara på museets magasin på Gastelyckan.

Kravprofil
Vi söker dig som är student på grundnivå eller avancerad nivå inom arkeologi eller ABM med ett aktivt intresse för och breda kunskaper i arkeologi, arkiv och museer. God kännedom om museers verksamhet och samlingar är meriterande.

Arbetsuppgifter
Dina uppgifter som amanuens består av praktiskt arbete i form av registrering, ompackning och digitalisering av arkeologiska fynd och arkivalier som ritningar, foto och rapporter inför evakueringen till det nya magasinet. Du arbetar självständigt eller i team under handledning av museets antikvarier.

Kvalifikationer
Du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper såsom initiativkraft och samarbetsförmåga. Du har ett lyhört och flexibelt förhållningssätt och är ansvarstagande och strukturerad. Du kan arbeta effektivt, självständigt och är lösningsorienterad.

Övrigt
Vi söker 1-6 personer som kan arbeta på en omfattning om 30-50%. Arbetstiderna är schemalagda till vardagar. Vänligen inkludera information om tillgänglighet och önskemål om omfattning och schema i din ansökan. Anställningen är tidsbegränsad till januari 2023 med möjlighet till förlängning. Tillträde i maj 2022.

Endast den som är antagen till utbildning på grundnivå eller avancerad nivå får anställas som amanuens. (5 kap 10 § HF). Det krävs att du är studerande under hela anställningsperioden.

Lycka till!

21 mars, 2022

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Antagningen till hösten öppnar! // Time to apply for the autumn semester!

Idag öppnar antagning.se för höstens kurser och ni hittar alla våra under all arkeologi och antiken (två rubriker) under humaniora på Lunds universitet. För de som vill läsa närmare vad våra ämnen och kurser innebär hittar ni det på vår hemsida ark.lu.se under respektive kurs/ämne. 

För att underlätta er planering av era kommande studier finns det ett par saker att tänka på: 

  • våra grundkurser ges varje termin
  • våra fortsättningskurser ges varje vår
  • detta gäller inte osteologi som har två grundkurser (arkeozoologi om djurben och humanosteologi om människoben) som bara går vartannat år, och för att få göra kandidat eller master i osteologi måste du ha läst båda grundkurserna, animalosteologi går HT21, humanosteologi VT22
  • vår kandidatkurs (där alla ämnen läser gemensamt) ges varje höst
  • vårt masterprogram börjar på hösten men sökes i januari
  • våra kurser på masternivå/avancerad nivå ges som fristående kurser också och sökes då per termin
  • för att få gå nästa steg i ämnet måste du ha avslutat föregående steg, men för att ansöka och bli antagen med förbehåll räcker det med att du har läst kursen, det är sen upp till dig att göra den klar innan kursstart
  • ifall du har missat tentor under grund- eller fortsättningskursen kan du göra uppsamlingstenta i augusti och därmed klara förkunskapskravet innan kursstart i september
  • det går alltid att boka en samtalstid med studievägledare för att styra upp dina studier eller få svar på frågor

Antagningen är öppen en månad, så det är gott om tid om ni vill boka ett samtal för att planera studierna. I så fall är det bara att maila mig på agneta.ormes@ark.lu.se

Lycka till!

//

Today we open our autumn courses for application! As a programme student you are guaranteed a place at the course of your choice but you still need to apply for it so your coordinator knows what you choose. The application is online, and on the Swedish page, so grab a friend and have them guide you. You will also get an email from our Director of Studies that gives direction to these, but if you want to get it over with  you find them at antagning.se, under arkeologi och antikens historia Lund, and check the box that says avancerade kurser.(I’ve made a link here.)

For anyone following our master outside of the programme you need to apply for your next course in this, the national application round. Same as above: check out the courses at antagning.se and apply before the 15/4.

If you need assistance or want to discuss your choices you are welcome to book a time to talk with me. Just send an email to agneta.ormes@ark.lu.se

15 mars, 2022

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Hur går bemanningen till på fältsäsongen?

Det är många som skickat iväg sina ansökningar för fältarbete under kommande fältsäsong och som undrar när det kommer svar, och eftersom jag sympatiserar djupt med känslan av att inte veta något frågade jag runt kring hur det fungerar med just fältarkeologiska tillsättningar av säsongspersonal. Det här är svaren i kraftigt förkortad och förenklad form, men med min förhoppning att det ska svara på några funderingar i alla fall.

Somliga arbetsgivare har skrivit att det är en öppen ansökningsperiod och att de tillsätter tjänster löpande medan andra har en sistadag på sina annonser – oavsett vilket säger det inget om när de börjar höra av sig till de sökande. Det som istället avgör när det blir är när de olika arkeologiska uppdragen börjar delas ut till de företag som lämnat offert på dem.

Eftersom alla företag lägger offerter på alla uppdrag (generellt sett) men ingen av dem vet förrän offerten blivit antagen eller avslagen ifall de behöver folk kommer de inte att intervjua någon förrän de har besked.

Den grävledare som får sin offert antagen tar sig sedan an högen med ansökningar och börjar göra sitt eget urval baserat på vilken sorts grävning det är och vilka ansökningar de fått in. Nästa grävledare som får sin offert antagen tar över högen. Det kan alltså bli fråga om att bli uppringd efter kursare och vänner tagit emot sina samtal, allt hänger på vilken grävning det gäller.

Eftersom alla uppdragsarkeologiska företag rör sig på samma marknad och det inte går att förutsäga hur många eller få arkeologer de behöver i fält den säsongen har de heller inte möjlighet att i förväg anställa folk utan det måste finnas ett uppdrag inne att skicka ut arkeologer till.

 

Jag frågade också hur studenter skulle resonera ifall de hade blivit erbjudna en plats på en forskningsgrävning eller seminariegrävning under sommaren men helst av allt ville jobba för ett av de lokala uppdragsarkeologiska företagen och svaret var att det alltid är en merit med gräverfarenhet. Så ifall forskningsgrävningen är skillnaden mellan att ha gräverfarenhet utanför kurserna eller inte var det alltid en god idé att ta den grävning man blivit erbjuden. Möjligheten att bli erbjuden grävjobb inom uppdragsarkeologin hänger ju också på konkurrensen vid ansökning. De med gräverfarenhet hamnar högre upp i ansökningshögen.

 

Som sagt, det här är förkortat, förenklat och kraftigt parafraserat, men på det stora hela är det så det går till. Hoppas det hjälper! Och lycka till!

10 mars, 2022

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Hesa Fredrik // Swedish Outdoor Siren

Idag är det dags för Hesa Fredrik, sirensignalen som ljuder första helgfria måndagen var tredje månad. Klockan tre kommer vi alltså att få höra signalen för VMA, viktigt meddelande till allmänheten, och den signalen är en uppmaning att slå på radion för att höra vad det varnas för. 

Hesa Fredrik är alltså sirenens namn i folkmun och det här har varit en schemalagd övningssignal sen andra världskriget och är inget som har med dagsläget i Ukraina att göra. 

Den signal vi hör nu är sju sekunders ljud följt av 14 sekunders tystnad och det upprepas under två minuter. Sedan följer en 30 sekunders signal som betyder ”faran över”. 

Om ni stöter på internationella medstudenter (eller en orolig allmänhet) som undrar kan ni nu förklara läget för dem. Mer information finns på krisinformation.se och msb.se

//

Today is the first regular Monday on the third month of the year and at 3 o’clock we’ll hear the national outdoor siren called Hesa Fredrik. The siren is a part of the defense and the signal is a scheduled event that happens every third month at the same time. The signal means that the public should inform themeselves via radio about the reason for the siren. The signal is called VMA (= imoprtant message to the public) and consists of seven second bursts followed by 14 seconds silence. It’s repeated over two minutes and followed by a 30 second signal that is the ”all clear”. 

So, fret not, this is as it should be. More information can be found at krisinformation.se/en/ and msb.se/en/ 

7 mars, 2022

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Karriärfestival och jobbmässa för studenter

Imorgon drar Karriärfestivalen igång och i år är den helt online! För alla som funderar över hur en skriver ett cv, vad som behövs och var en ska vända sig – registrera dig på eventen här! 

Det är en studentjobbmässa den 15/3 också och ifall du vill vara förberedd inför den finns det ett separat event för det med. 

Sommarjobb, praktikplats, arbete efter studierna eller under tiden, allt finns representerat på dessa så missa inte chansen om ni har funderingar över framtiden. 

7 mars, 2022

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Internationella möjligheter – utbyte i Europa, ansökning innan 5/3

Att skaffa sig någon form av internationell erfarenhet under studietiden är för många en viktig del av universitetsupplevelsen. Det finns flera sätt att göra det på, både på hemmaplan och utomlands. 

På humanistiska fakulteten har vi ett eget internationellt kontor som ligger i SOL-byggnaden, och de handlägger alla utlandsstudier och ansökningar om stipendier och utbyten. 

Att åka utomlands kan kännas läskigt och stort och med hjälp av Erasmus-utbyten och stipendier kan det bli lättare. Om det är något som lockar är det högt tid att se över sina planer och höra av sig till Internationella kontoret, gå igenom deras sidor om platser att resa till och göra en ansökan. Deadline för Europa är 5/3!

25 februari, 2022

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Nyare inlägg Äldre inlägg