STUDIEVÄGLEDARBLOGGEN

Blandad information för studenter på Institutionen för arkeologi och antikens historia vid Lunds universitet

Visa rutor

Invigning av Hallen på höjden

Den stora forskningsgrävningen i Uppåkra invigs med pompa och ståt och kungligt besök 15:30 på måndag den 5 september!

Mer information om var och när finns här, och om ni vill läsa mer om själva projektet hittar ni det här!

Uppdatering 5/9: Rektor bloggar om projektet på invigningsdagen https://rektor.blogg.lu.se/i-uppakra-fanns-makten-i-tusen-ar-vi-kan-lara-av-datiden/

1 september, 2022

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Kick-offvecka med Knut // Knut kick-off week

Jag hoppas att ni alla haft en fin sommar och har fått en lika fin början på terminen! De flesta av våra kurser började idag och jag har redan träffat er, men ifall det skulle vara så att ni missat studentföreningen Knuts program för den här veckan tänkte jag lägga upp det här också.

Det börjar redan idag, måndag, med en skattjakt genom stan och sen lite häng i Stadsparken. Börja med att möta upp med dem i knutrummet A017 15.00-16.00 och skattjakten avgår därifrån. Vill man ha sällskap direkt till parken kommer några av Knuts medlemmar att gå från knutrummet kl 16 dit. 

På torsdag kommer Knut till institutionens kick-off kl 16 i C212 och hjälper till med socialiserandet och minglandet. Efter det klingar av tar de sen med sig alla intresserade till vidare häng med ett quiz om arkeologiska och lundensiska saker i B339. Där kommer det också att serveras dryck och snacks. 

Veckan avslutas i stor stil på fredag med en brännbollsmatch i Stadsparken, samling vid Vita Scenen. Efter det och lite andra spel blir det en pubrunda i Lund.

Kom ihåg att du inte behöver dricka alkohol för att delta eller vara välkommen!

//

I hope you all have had a good summer and are off to a good start of the semester! Most of our courses started today and I’ve met a lot of you already – but if any of you failed to get the programme for all the student society Knut’s events I wanted to make sure you found the information!

They start today (Monday) with a treasure hunt through the city and some easy socializing in Stadsparken. If you haven’t any idea about  how to get there some will gather in room A017 until four o’clock before they go together to the park. 

On Thursday we have a kick-off with the Department in C212 and Knut will be there as our social butterflies, helping out and being generally nice. It’s a good time to get to know the staff, teachers, other students and Knut. After that Knut bring everybody over to B339 to continue hanging out with a quiz about archaeology and Lund. 

And on Friday they host a game of brännboll (a Swedish version of baseball that is part of going to school in Sweden). There will be other games and some drinks together and then a planned pub crawl for any interested. 

There is no preassure to drink alcohol to participate! There will be other alternatives as well. 

29 augusti, 2022

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Arkeologidagen 28/8 // A day of Archaeology 28th August

Varmt välkomna att fira årets Arkeologidag med Institutionen för arkeologi och antikens historia, Lunds universitet!

Kom och lyssna på institutionens forskare som presenterar sina spännande projekt, testa dina kunskaper om ben från djur och människor, eller ta en fika och prata arkeologi med våra intresserade studenter och forskare. Hela familjen är varmt välkommen och Studentföreningen KNUT säljer fika under dagen!

Program
11.00-14.00 Studenter i Historisk osteologi visar upp ben från människor och djur – testa dina kunskaper och få nya!

11.30-11.50 Att skapa en plats – torpetableringar och de obesuttnas landskap
Sara Williamsson

12.00-12.20 Hur läser man en Mayakalender? Exempel från fältet i Mexiko
Mikael Fauvelle

12.30-12.50 The World’s Oldest Recipes (presentationen är på engelska)
Peter Jordan


Samtliga aktiviteter äger rum i LUX foajé och omkringliggande ytor, Helgonavägen 3 i Lund. Vänligen observera att endast huvudentrén är öppen. Arrangemanget är kostnadsfritt och en del av den nationella Arkeologidagen.
Läs mer om arrangemanget på www.raa.se/arkeologidagen

//

On Sunday, 28th of August, we celebrate the National Day of Archaeology with talks and events at LUX. Come one, come all! We have researchers and students from our department that talk about their research and show off (and test your) skills in bones. There will be coffe and cookies sold by our student union Knut as well. 

For our anglophone participants there’s the opportunity to try out your skills in identifying animal or human bones with students from historical osteology during the entire event, 11.00-14.00. You can also strike up a conversation with any of our students or researchers since they all speak English even when their presentations are in Swedish.

12.30-12.50 Professor Peter Jordan presents The Worlds Oldest Recipies

The event takes place in the foyer of LUX, Helgonavägen 3, Lund. Please note that only the main entrance is open during this time. It is free of charge and suitable for any age, and part of the National Day of Arhcaeology, as organized through the Swedish National Heritage Board.

A warm welcome to the Department of Archaeology and Ancient History in Lund!

 

26 augusti, 2022

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Laboratory Research Scientist – Bioarchaeology

Here is another job opportunity, this time for our alumni in historical osteology to look over: 

A position as a Laboratory Research Scientist (LRS) has been created at the Ancient Genomics Lab (www.skoglundlab.org) of the Francis Crick Institute, led by Dr. Pontus Skoglund. Applications are welcome from candidates with a strong background in bioarchaeology, human osteology and/or zooarchaeology, with an interest in working in an ancient DNA laboratory. Excellent time management, organizational skills, and interest in manual skeletal sampling are required. Additional activities to skeletal sampling can include scoping for relevant material in the literature, contacting archaeologists and curators to initiate collaborations, preparing and coordinating access agreements, managing transfer, sampling, databasing, and potentially performing the first steps of DNA extraction. Ideally, the successful candidate will contribute both to the lab’s project on dog and wolf DNA, and to projects on ancient human DNA.

Key responsibilities include but are not limited to:

  • Ethical handling of human remains (BABAO guidelines)

  •  

    Handling of zooarchaeological remains from canids (wolves and dogs)

  •  

    Sampling of bone and teeth with a fine dentistry drill, retrieval of osseous bones and teeth

  •  

    Communicating with collaborators for sample access, and returning results

  •  

    Searching the literature and collections for relevant samples

  •  

    Skeletal sample cataloging, shipping and return of samples

  •  

    Manual first molecular digestion step for DNA analysis and radiocarbon dating

  •  

    Sampling visits with partner groups and institutions

  •  

    Planning and designing sequencing effort based on initial DNA results

  •  

    Clean lab management. Maintenance and supplies

  •  

    Participation in scientific meetings within the group and wider community

  •  

    Documenting work and contributing to scientific publications

  • Ethical handling of human remains (BABAO guidelines)

 

The post holder should embody and demonstrate our core Crick values: bold, imaginative, open, dynamic and collegial, in addition to the following:

Essential

BSc or MSc in Bioarchaeology, or a related field

Experience with human osteology and zooarchaeology

Strong skills in organizing and recording sample handling

Strong collaborative and communicative ability

Beneficial

Experience with skeletal sampling

Experience with ancient DNA analysis or molecular biology

Experience with museum or field sampling

 

Closing Date:

06/Sep/2022 23.59 GMT

Job Description:

This is a full time, 2-year fixed-term position with possibility of extension on Crick Terms and Conditions of Employment.

 

Informal enquiries can be addressed to: pontus.skoglund@crick.ac.uk

https://crick.wd3.myworkdayjobs.com/sv-SE/External/job/London/Laboratory-Research-Scientist—Bioarchaeology_R881-2

25 augusti, 2022

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Stressed? Want to do something about it?

I know it’s early days yet and the semester hardly has begun, but the Student Health Center offers KBT with stress as focus online this autumn, in English, and I wanted to make sure all our second year masters knew about it.

You might start to feel that thesis loom over you, or want to get a grip on any other stressors in your life? If that’s the case don’t hesitate to sign up and do something about it. You can either use their home page to request a spot, or email Malin Kisro, psychological counsellor there, at malin.kisro@stu.lu.se

If you are a first year master or a student that’s more comfortable with English as langugage this is an opportunity for you too. 

25 augusti, 2022

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Amanuenser sökes till Historiska museet!

Extrajobb på Historiska museet i Lund!
Universitet kan anställa studenter på deltid som amanuenser, och nu söker Historiska museet upp till 15 amanuenser: ”Du kommer att arbeta med att bemanna entré och butik, skriva och hålla visningar i museets alla utställningar samt vara delaktig i arbetet med sociala medier och den pedagogiska verksamheten. Som amanuens kommer du ges möjlighet att lära dig mer om såväl utställningarna som samlingarna samt om arbetet i museibutiken och hur vi arbetar utåtriktat”.

”Vi strävar efter att rekrytera en så bred grupp som möjligt, utifrån bakgrund, utbildning och intressen”.

”För att bli anställd som amanuens behöver du vara antagen till studier på grund- eller avancerad nivå. Tidigare erfarenhet från museum är inget krav men vi ser gärna att du som söker har ett intresse för historia och en vilja att lära dig mer om Skånes historia. Som person är du självgående och noggrann med god samarbetsförmåga. Du är servicemedveten och bekväm med att tala inför grupp och kan anpassa ditt värdskap efter besökares bakgrund och erfarenheter. Då vi har många internationella besökare är goda kunskaper i svenska och engelska ett krav. Meriterande är ytterligare goda språkkunskaper samt erfarenhet av att hålla guidade turer”.

Sista ansökningsdag är 6 september. Lycka till!

Platsannons: https://lu.varbi.com/se/what:job/type:job/jobID:537113/?where=26

25 augusti, 2022

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Hur bygger jag en kandidatexamen av fristående kurser?

En kandidatexamen består av 180 högskolepoäng (dvs tre års heltidsstudier) där 90 hp är i huvudämnet och avslutats med ett kandidatarbete. De andra 90 hp kan fördelas över flera olika ämnen och olika stora kurser, eller kan vara 90 hp i ett annat ämne. Om så är fallet är det möjligt att ta ut två kandidatexamina, en i vardera ämnet. Poängen som ditt huvudämne ska kombineras med måste vara högskolepoäng, och inte från annan studieform (som yrkesutbildningar eller folkhögskola), men de behöver inte vara från samma universitet. 

För våra ämnen, arkeologi, historisk arkeologi, osteologi, och antikens historia, finns det inget kandidatprogram på institutionen. Det betyder att varje student bestämmer själv hur den färdiga examen ska se ut och vad som ska vara fokus. 

Det är meningen att kandidatuppsatsen ska vara kronan på verket och därför bör kandidatterminen läsas så sent som möjligt under den studietid du avsätter för din kandidatexamen. Det är viktigt i sammanhanget att komma ihåg att vår kandidattermin bara går på hösten, så för många blir det då termin fem. 

Våra grundkurser går varje termin medan våra fortsättningskurser bara går på våren, och det gäller arkeologi, historisk arkeologi och antikens kultur och samhällsliv. Osteologi består av två grundkurser (dvs att du inte behöver ha läst den ena för att få söka den andra) som ges vartannat år. Detta är vad som kallas periodiserade kurser och är viktigt att minnas när man planerar sina studier. För alla kurser i stegrande svårighetsgrad gäller att den föregående nivån ska vara helt avklarad för att man ska få lov att gå nästa. 

Fördelen med att läsa fristående kurser som sin kandidatutbildning är att man får kombinera sitt huvudämne med något man tycker är riktigt spännande och som man anser kan stärka huvudämnet och informera hur man tar sig an sin kandidatuppsats. Vanliga ämnen att ha med är: historia, etnologi, antropologi, museikunskap, arkivkunskap, konstvetenskap, kulturvetenskap, kulturgeografi, geologi, GIS, latin, grekiska, fornsvenska, religionsvetenskap, kulturadministration, kulturmiljö, kulturarv, turism, med flera. Som synes finns det mycket mer att välja på än vad ett program skulle kunna innehålla och intressena hos studenterna drar åt olika håll! I en kandidatexamen kan det dessutom ingå utlandsstudier eller praktik. 

Om du har funderingar på vad du ska söka eller välja av det du sökt kan du alltid boka en tid med en studievägledare och prata igenom det. 

14 augusti, 2022

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar


When you want to do a PhD – advice from Lovisa Brännstedt and Fredrik Ekengren

(This is part of a series of conversations I’ve had with PhD students, doctors and teachers here at the Department of Archaeology and Ancient History in Lund during the summer of 2022. For some the original conversation were in English, but for some in Swedish. When that’s the case I’ve published a translation as well, and any faults or strange word choices are to be considered mine. The original text is over here.)

To round off this series of posts on PhD studies I asked two of our researchers and teachers here at the Department of Archaeology and Ancient History in Lund to give me their thoughts and tips on the application process.

Lovisa Brännstedt has a PhD in Classical Archaeology and Ancient History and is now a researcher at the department, where she also teaches and supervises master students. She has a lot of experience with applications, as research is mainly funded through project grants. Fredrik Ekengren, PhD in Archaeology and lecturer at the department, also our Director of Studies, and supervises both master students and PhD students. They teach a course together and answered my questions together, so what you find below it is their shared knowledge.

If you are thinking about applying, this is a good place to start and although it is not an exhaustive list, most of it is generic to most kinds of applications, not just PhD positions.

 

“If students consider applying for a PhD, what should they think about? How much impact does the Master’s thesis have on the application? Is there any way to make it stronger after it’s publication?”

“It’s often what students find during their Master’s thesis that makes them want to do further research! If they want to continue with the same topic as in the Master’s thesis, it is important to show progression – that the questions, material, and/or methods are further developed to the point where they justify a larger research project. The Master’s thesis is a major part of the application and its quality is assessed in relation to the time it took to complete it, not just the grade it received. Since applicants come from a variety of countries and departments the criteria for a certain grade can vary a lot.

“When it comes to improvements for the thesis, they cannot be made, but it is possible to try to publish articles based on the thesis and in them correct what did not turn out as you wanted, or take into account the changed state of research if the thesis is a bit older. It also gives you a publication to add to your CV and that makes a difference to the application.

“Talk to your Master’s thesis supervisor about your plans to apply for a PhD and ask for advice. As long as there is not a call for application it is not a matter of bias for them to be helpful. Since it is difficult to get into graduate school, it is always a good idea to apply for all PhD positions, both in and out of the country.

 

“How should applicants think about the formalities of the application?”

“It is very important to follow the requirements of the call for applications, otherwise you risk being screened out immediately. Stay on schedule! As this is a university position and governed by firm rules, the application procedure is very strict. Also, make sure that your application is sent to the right call, with the right reference number – this is especially important when there are several posts advertised in related subjects. If you apply for the wrong post by mistake, it is not possible to ”move” your application to the right call once the deadline has passed. Therefore, it is also important to find out whether your degree subject and specialisation really match the subject of the advertised post.

“When there are requirements for certain skills in the call, it is always a good idea to show in your CV where in the attached documentation you think these requirements are met. In general, it is always a good idea to make it as easy as possible for the reader of the application.

“Speaking of reading, it is also always a good idea to ask someone you know to proofread the application so that small errors do not detract from the overall impression and so that the text makes sense.

 

“Many people wonder about the project plan, what should they remember to consider?”

“Since it is most common in the humanities to apply with an individual project (and not as part of an established multi-person research project), it requires a lot of preparation. Think about the basics of your research question and be specific: what do you want to do, how will you do it, why does it need to be done and why are you in particular suited to do it?

“Read up on the current field of research so that you have a good idea of its breadth and depth, as well as the research questions that need to be investigated further.

“Assessors will be looking at what makes your project innovative, and as it is important that applicants can start their project immediately, all the necessary skills and knowledge must be in place from the outset. They will also assess and whether the project is likely to be feasible in four years.

“If you make a timetable, it is best that it is realistic and not too ambitious, aim lower! Showing a realistic timetable is always an advantage.

“Your research idea will be assessed, but also your perception of the current state of research. It is part of the application process that you have already read up on your future research and show it. Show how it could be done and what material are possible to find. That’s why it’s really important to attend the research seminars at the department, so you not only get an idea of what research is done now, but you also get to see how the conversation about research within your subject is conducted and you get to know the research environment and the scholars at the department. This is invaluable if you are thinking about a future in the subjects and can also be a help when applying. You’ll know who to ask, for example.

 

“What can you do if you don’t get offered the position?”

“It is common to apply many times before you get in, so take this as an opportunity to improve your application. Ask for feedback if you didn’t get it. If you applied at your home department you can always ask people you know there if they would be willing to give you some tips once there’s no longer a conflict of interests or risk of unfair advantage.

“Applications may be ranked differently at different times, but if you apply to the same department more than once and want to apply with the same project, be sure to show in your application that you have taken into account the feedback you received last time. But you should write a project plan that you want to carry out, not one you think the assessors will want to read!

 

“Any other advice?”

“A final tip is not to wait for a call to start drafting an application, but do it as soon as you have an idea of what you want to write about. Suddenly there’s a vacancy in the department, or that golden opportunity presents itself at a foreign university.”

 

Thank you Fredrik and Lovisa for your time and insights!

10 augusti, 2022

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

När du vill doktorera – tips kring ansökan från Lovisa Brännstedt och Fredrik Ekengren

För att runda av den här omgången av inlägg kring doktorerandet bad jag två av institutionens forskare och lärare att svara på några samlande frågor från deras perspektiv. För de andra konversationerna med doktorander och nyblivna doktorer se tidigare inlägg under sommaren 2022.

Lovisa Brännstedt är doktor i antikens kultur och samhällsliv och nu forskare vid institutionen där hon även undervisar och handleder masterstudenter. Hon har en rejäl ansökningsvana eftersom forskning främst finansieras genom projektanslag. Fredrik Ekengren doktor i arkeologi och lektor vid institutionen där han också är studierektor och handleder inte bara masterstudenter utan också doktorander. De undervisar ihop och svarade på mina frågor ihop, så nedan är det deras gemensamma kunskap vi får ta del av.

Ifall du går i ansökningstankar är det här en bra plats att göra avstamp och även om det inte är en uttömmande lista är det mesta på den allmängiltigt för de flesta sorters ansökningar, inte bara för doktorandtjänster.

 

– Det är ofta studenter hittar något under sina masterstudier som de vill jobba vidare med, vad ska de tänka på då? Hur stor påverkan har masteruppsatsen på ansökningen? Finns det något sätt att göra den starkare sen den gick upp?

– Det är ofta studenter hittar något i masteruppsatsen de vill jobba vidare med. Om man vill fortsätta med samma ämne som i masteruppsatsen så är det viktigt att visa progression – att frågeställningarna, materialet, och/eller metoderna vidareutvecklas så pass att de motiverar ett större forskningsarbete. Masteruppsatsen är en stor del av ansökan och där bedöms kvalitén i förhållande till tiden det tog att slutföra den, inte bara betyget den fått. Detta för att olika institutioner har olika upplägg på masterkurserna så det är inte alltid uppsatserna är rakt jämförbara med varandra.

När det kommer till förbättringar för uppsatsen så går de inte att göra, men det går att försöka publicera artiklar baserade på uppsatsen och där rätta till det som inte blev som man ville, eller ta ställning till det ändrade forskningsläget om uppsatsen är lite äldre. Det ger också en publikation att lägga till sin meritlista och det gör skillnad för ansökan.

Prata med din handledare för masterarbetet om dina planer på att söka dig till forskningen och be om tips. Så länge det inte finns en utlysning är det inte en fråga om jäv för dem att vara till hjälp. Eftersom det är svårt att komma in på forskarutbildning är det alltid en god idé att söka alla doktorandtjänster, både inom och utom landet.

 

– Hur ska de sökande tänka kring formalia i ansökningen?

– Det är jätteviktigt att följa utlysningens krav på en ansökan, annars riskerar den att sorteras bort direkt. Håll tiden! Eftersom det är en statlig tjänst är ansökningsförfarandet mycket strikt. Se även till att din ansökan skickas till rätt utlysning, med rätt referensnummer– detta är särskilt viktigt när det finns flera tjänster utlysta i angränsande ämnen. Om du av misstag söker fel tjänst så går det inte att ”flytta” din ansökan till rätt utlysning när väl ansökningstiden gått ut. Därför är det även viktigt att ta reda på om ditt examensämne och examensinriktning verkligen matchar ämnet för den utlysta tjänsten. När det finns krav på vissa kunskaper i utlysningen är det alltid bra att visa i CV:t var i de bifogade meriterna man anser att dessa krav möts. Det är generellt sett alltid bra att underlätta så mycket som möjligt för den som läser ansökan.

På tal om läsning så är det också alltid bra att be någon man känner om korrekturläsning så inte småfel drar ner helhetsintrycket och så att texten verkar vettig.

 

– Det här med projektplan är det många som undrar över, hur är det bra att tänka där?

– Eftersom det inom humaniora är vanligast att ansöka med ett individuellt projekt (och inte som en del av ett etablerat forskningsprojekt för flera personer) kräver det en hel del förarbete. Tänk på grunderna för din frågeställning och var konkret: vad vill du göra, hur ska du göra det, varför behöver det göras och varför är just du lämpad att göra det?

Läs in dig på det aktuella forskningsfältet, så att du har en god uppfattning om dess bredd och djup, samt vilka forskningsfrågor som behöver undersökas vidare och presentera det.

Här kommer de som bedömer att titta på vad som gör ditt projekt till något nyskapande, och eftersom det är viktigt att den sökande kan börja sitt projekt direkt måste alla kunskaper och färdigheter som krävs vara på plats från början. De bedömer också och ifall det är sannolikt att projektet är genomförbart på fyra år.

Om du gör en tidsplan är det bäst att den är realistisk och inte för ambitiös, sikta lägre! Att visa en realistisk tidsplan är alltid en fördel.

Din forskningsidé kommer att bedömas men också din uppfattning om forskningsläget just nu. Det är en del av ansökningsprocessen att man redan i förväg har satt sig in i forskningen man vill jobba med och visar det. Därför är det jätteviktigt att delta i forskarseminarierna på institutionen, då får man inte bara en uppfattning om hur forskningen ser ut nu, man får också med sig hur samtalet kring forskningen förs och man lär känna forskningsmiljön på institutionen. Det är ovärderligt ifall man tänker sig en framtid inom ämnena och kan vara en hjälp vid ansökningen också.

 

– Vad kan man göra om man inte kommer in?

– Det är vanligt att söka många gånger innan man kommer in, så ta det som ett tillfälle att förbättra ansökan. Be om feedback om du inte fick den. Har du sökt på din heminstitution kan du alltid fråga folk du känner där om de kan tänka sig att ge dig några tips när jävsituationen inte gäller längre. Ansökningar kan rankas olika vid olika ansökningstillfällen, men om du söker till samma institution mer än en gång och vill söka med samma projekt var noga med att visa i din ansökan att du har tagit hänsyn till den feedback du fick förra gången. Men du ska skriva en projektplan som du vill utföra, inte en du tror att bedömarna vill läsa!

 

– Några andra råd?

– Ett avslutande tips är att inte vänta på en utlysning för att börja skissa på en ansökan, utan gör det så fort du har en idé vad du vill skriva om. Plötsligt utlyses det en extra tjänst vid institutionen, eller den där gyllene möjligheten uppenbarar sig vid ett utländskt universitet.

 

Tack Fredrik och Lovisa för att ni tog er tid!

 

10 augusti, 2022

Inlägget postades i

ALL students of the department

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Nyare inlägg Äldre inlägg