Ni missar väl inte: Antikythera, en grävning olik andra

I serien Arkeologi för alla ges imorgon den 12/2, kl 15:15 en föreläsning av institutionens egen dr Brendan Foley om grävningen av Antikythera-vraket (och ja, det är Brendan på bilderna).

Ett skepp som sjönkt på 100-talet fvt och tog med sig alla sina skatter. Marmorstatyer, bronser, glas och så förstås den berömda Antykytheramekanismen (här är den svenska wiki-artikeln som var lite väl tunn, så här är den engelska också).

De som gick antikens kultur och samhällsliv grundkursen förra terminen har fått en försmak av vad Brendan har att bjuda på, men det här är ett eget föredrag så det finns all anledning att gå två gånger.

Och vill en höra mer om Antikytheramekanismen så finns det en podcast, Stuff you missed in history class, som har ett avsnitt om mekanismen.

Kort sagt: det finns mycket med det här vraket som är värt att höra, så missa inte!

11 februari, 2019