Julläsning – ett epos i flera delar

Somliga av er vet att jag varit bokhandlare i ett decennium innan jag hamnade på institutionen och jag har verkligen saknat att rekommendera böcker till folk, så det här är ett inlägg helt och hållet från den bokvurmande sidan av er studievägledare, och det har inget med era studier att göra. Men det finns ju så många bra böcker som har med våra ämnen att göra och jag kan inte hålla mig längre! (somliga av länkarna går till recensioner, andra till bilder och ytterligare andra till skämt, läs på

Först ut blir en av de bästa böcker jag läst i år, The Silence of the Girls av Pat Barker. Det är berättelsen om slaget om Troja ur Briseis synvinkel. Som Akilles trofé har hon saker att säga, och den är helt otroligt välskriven. Den finns också som en mycket vackert inläst ljudbok, för de som hellre tar in sina berättelser så.

(syntolkning: omslaget av The Silence of the Girls ovanpå en marmorfris. Bilden är stulen/lånad av tor.com där det också finns en recension.)

Den leder mig osökt att tänka på översättningen av Odysséen av Emily Wilson. Trots att detta epos har översatts till en hel massa språk, i evinnerliga tider (den första från grekiska till latin nästan 300 år före vår tideräkning och sen till Engelska för första gången på 1600-talet) så är det här den första gången den översatts av en kvinna (till engelska). Det i sig kanske inte skulle göra så stor skillnad om det inte var så att den dessutom är översatt med ett kritiskt öga till vilka ordval männen före henne gjort. Emily Wilson är professor i klassiska studier, så hon vet vad hon sysslar med.

En annan som har ett skarpt intellekt och en flödande penna är vår egen Johannes Anyuru, och i sitt debutverk tar sig an att tolka Illiaden från förorten. Han skriver om Akilles, en ny Akilles från Buenos Aires men lika fet och het som den förra, i sin Det är bara gudarna som är nya. Den är förvisso antikvarisk vid det här laget, men det är vad vi har det fantastiska svenska bibliotekssystemet till, och den finns på UB, jag har kollat.

Jag avslutar denna lista med en äldre svensk tolkning av de tidiga eposen, Strändernas svall/Return to Ithaca av Eyvind Johnson. Den är skriven 1946, med allt vad det säger om historiens eget svall. Den handlar om Odyssevs som krigsärrad letar sig hemåt och drömmer om en fredlig tid och en hemtam plats och om Penelope som är både varm och hård och formad av sina omständigheter. Den har kommit i flera utgåvor, men finns förstås även den på UB.

(Och ett insmuget tips från Lena Strid för den som vill ha sitt trojanska krig i serieformat – The Age of Bronze av Eric Shanower. Den håller på att återutges färglagd, men även den svartvita är blodig läsning.)

Ha en härlig läsning/lyssning!

21 december, 2018