Goda råd från en kollega: Fredrik om att samla sig under sommaren

Med terminen bakom oss och sommaren framför är det lätt att lägga allt som har med studier att göra åt sidan, men här kommer några råd från vår studierektor Fredrik Ekengren kring hur en kan avsluta en termin med gott samvete och med en fin slutkläm om att ta ledigt. Tack Fredrik!

Bli klar med det du har efter dig! Det är färska kunskaper nu (även om de är från höstterminen) och uppsamlingstentan är chansen att städa ut förra läsåret och göra utrymme för nästa. Så lägg upp en plan för det som är kvar och avsätt tid till det.

Sommaren är även ett utmärk tillfälle att bejaka den nyfikenhet som ledde dig in på de här studierna från början. Ett av de bästa råd jag själv fått under studietiden var från dåvarande professorn i antikens kultur och samhällsliv, Eva Rystedt, och med en kommande termin då vi förhoppningsvis får vara mycket på institutionen vill jag dela med mig av det: Nyfikenhetsläs! Ta för vana att botanisera bland böckerna i biblioteket och låt det du hittar vidga dina horisonter.

Gratulera dig själv till att ha avslutat en termin under rådande omständigheter. Det har inte varit lätt för någon, och bara att ta sig igenom sina studier i dessa tider är en bedrift. När du väl satt av tiden för eventuella resttentor är resten av sommaren studiefri! (förutsatt att du inte läser sommarkurser vill säga)

Kom ihåg att göra utrymme för ledighet och återhämtning, så ses vi kanske till hösten igen! /Fredrik

16 juni, 2021