Goda råd från en kollega: Anna om att publicera

För många som vill gå vidare med sina ämnen akademiskt är publikation en av de viktiga sakerna att komma igång med. Men det kan förstås vara svårt att bli publicerad som student eller nyutexaminerad, så jag frågade vår kollega på institutionen, Anna Tornberg, om hon hade några tips. Hon gav oss tre snabba råd här nedan. Tack Anna!

Det kan vara en god idé att börja med svenska tidskrifter som LAR (Lund Archeological Review) och Fornvännen till en början. De är peer-reviewade och håller vetenskapligt bra standard, men som svenskbaserade får de inte lika många bidrag.

Om en ändå vill försöka publicera internationellt kan det vara en idé att fråga sin handledare om hen kan tänka sig att vara medförfattare. Hur dumt det än är så är det lättare att få igenom en artikel om en redan är disputerad. Då bör studenten/den nyutexaminerade vara förstaförfattare.

Sedan är det viktigt att fundera över hur en kan korta ner sin uppsats (om det är det en vill skriva om) och fundera över kärnan och de viktigaste resultaten och fokusera på dem.

Lycka till med skrivandet! /Anna

För att fylla på med ett par goda råd från er studievägledare så gäller det här som på alla andra ställen där en kommunicerar med professionella instanser att:

1. vara artig och tydlig i sina mail och all kontakt (hälsningsfras, presentation av en själv och ärendet, avslutningsfras, personliga kontaktuppgifter tydligt utskrivet)
  2. läsa instruktionerna _noga_ och sedan följa dem till punkt och pricka (allt från format på text till namn på fil)
  3. inte lämna in för sent eller ofullständigt, inte be någon annan att göra jobb en själv kan sköta (läs all information på sidan, googla vad en kan i förväg, informera sig själv så en inte ställer frågor som är besvarade nånstans redan)
  4. inte bli nedslagen av ett nej, det finns fler ställen och fler chanser och kom ihåg att all feedback är någon annan som tyckt att det inskickade var värt att lägga tid på!

Lycka till från mig med!

14 juni, 2021