Goda råd efter terminens slut: viktiga datum

Terminen har knappt slutat innan det är dags att tänka på nästa deadline, men så är det med studiegången. Här kommer några viktiga datum för sommaren:

14 juni – sista anmälningsdag för uppsamlingstillfället. Om du har kvar poäng att städa upp från de föregående två terminerna (eller längre sen) är det nu du ska anmäla att du vill göra uppsamlingstentan den 20 augusti. Det här gäller för uppsatser också oavsett vilken nivå den ligger på. Anmälan görs till vår studieadministratör Susanne (susanne.gustafsson@ark.lu.se) som sen kontaktar rätt lärare för att boka tentan (om du redan har en handledare för en uppsats kontakta hen också. Om du inte har en handledare säg det till Susanne.) Det kan kännas som långt i förväg och är därför lätt att missa men gör inte det! Om du har en tenta eller uppsats efter dig, anmäl dig genast! (glöm inte meddela henne ifall du har rätt till pedagogiskt stöd och vad det i så fall ger dig)

25 juni (midsommar) – 16 augusti håller institutionen semesterstängt. Generellt gäller det för hela universitetet att om du vill ha något gjort, få ett svar eller lägga upp en plan så ska du göra det innan midsommar. Därefter är svarsfrekvensen mycket lägre och det finns en risk att den lärare du vill ha tag på, eller din handledare, är på semester. Det kan finnas möjlighet att få svar ändå, men det varierar från person till person så räkna inte med det.

2 juli – scheman för höstens kurser publiceras. Dessa går att hitta på vår hemsida ark.lu.se under respektive kurs och termin. Där finns också litteraturlistor och annat nyttigt.

16 juli – antagningsbeskedet skickas ut och kurserna öppnar för sen anmälan. Ifall det inte blev som du tänkt dig eller om du ångrat dig finns det nu chans att söka annat. Alla kurser kommer inte att öppna för sen anmälan, det beror på hur lång reservlista som redan finns. När du söker en kurs på sen anmälan hamnar du på reservlistan automatiskt och i turordning efter när din ansökan kommit in, så vänta inte ifall du vet att du ska söka något!

23 juli – svaret på antagningsbeskedet ska vara inne. Detta är en kortare period än vanligt mellan antagningsbeskedet och svarskravet så håll ett öga på det.

20 augusti – uppsamlingstentamen går av stapeln. Det går bara att ta om du anmält dig den 14/6 så se till att det blir av. Det här gäller uppsatser, missade obligatoriska moment och vanliga tentor. Skulle du ha missat anmälan är nästa tillfälle att göra omtentamen när den delkursen går i ordinarie kurs. Dvs om det är en fortsättningskurs du gått är nästa chans först till våren, men om det är en grundkurs kan du göra tentan tillsammans med den kursens nya studenter.

Som de flesta av oss har fått vänja oss vid att få höra och säga: mycket med det här året är beroende på hur världsläget och det nationella hälsotillståndet utvecklas, men planen för höstterminen 21 är att ha flera viktiga studiemoment fysiskt på plats. Våra ämnen är beroende av sina praktiska moment och fysiska föremål och kunskapen om dem kommer bäst fram genom att undervisning på plats. Så det är förhoppningen från vår sida, men naturligtvis kommer vi att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer och Lunds universitets påbud och inte bidra till smittspridningen.

7 juni, 2021