Arkeologstudent i det vilda – guidar på Glimmingehus

Som arkeolog och antikvetare är det aldrig för tidigt att börja skaffa sig handgriplig erfarenhet och jag har haft förmånen att prata med tre av våra studenter som förra sommaren var iväg på olika håll och jobbade.

Först ut är Lina som fick jobb som förmedlandearkeolog och guide på Glimmingehus.

Glimmingehus är nordens bäst bevarade medeltida borg och ligger på Österlen i Skåne. När borgen byggdes var det inte enbart för att vara befäst utan skulle vara en ståndsmässig bostad åt en dansk riddare. Den ligger vackert och är onekligen väldigt pampig, särskilt när man kommer närmre och tittar upp på den. Inne i borgen känner man av de tjocka stenväggarna och det mikroklimat de skapar.

Linas jobb innebar guidade turer, sagoläsning, förklaring av allehanda byggnadselement och uppvisande av olika hantverk. Ibland skedde det i full dräkt från tiden, ibland inte. Borgen med tillhörande kringbyggnader bjuder under en sommar på flera olika teman för sina besökare och de styrde vad arbetsuppgifterna blev.

Det här var Linas första guidejobb och det är ett jobb som fortsatt att ge henne arbete. Hon är nu inne på fjärde säsongen. När hon sökte jobbet hade hon arkeologi, osteologi och historisk arkeologi som meriter och även om själva guidandet inte varit ett moment i hennes utbildning har alla de kunskaperna visat sig vara värdefulla för att insatt kunna prata om alla de olika delarna av livet i borgen förr. Guidandet fick hon vidareutbildning i på plats av sina nya kollegor. Lina sitter på en pall inne i borgen med djupa fönsternischer bakom henneFör egen del njöt jag av att se henne berätta sagor och engagera barn och vuxna i livet på medeltiden, och fick en tur av Linas egna favoritsevärdheter.

När vi alla kan återgå till sightseeing föreslår jag ett besök på Glimminge, och passa på att fråga om guiden där läst hos oss!

3 juni, 2020