Anarki, hallen som hus, och Fjelie uppdaterat – seminariedag i historisk arkeologi

Måndagen den 12 november hålls det tre seminarier i historisk arkeologi, som alla har spännande teman om människans organisation och dess lämningar.

10:15-11:30 LUX A126  – ”No man is an island” – social organisation i Vestsjælland 550-1350 fra et anarkistisk perspektiv. Med vår besöknade doktorand Trine Borake, från Museum Vestsjælland/Aarhus Universitet.

13:15-14:45 LUX A233 – Er hallen et hus? – bygningsdualitet i det rituelle miljø i jernalderen. Med Mats Dengsø Jessen, från Nationalmuseet i Köpenhamn.

15:00-16:30 LUX A233 – Fjelie under ytan – de senaste resultaten från Fjelie-undersökningen. Med Katalin Schmidt Sabo & Sofia Lindberg, från SHMM och Arkeologerna i Lund.

8 november, 2018